Berlingske Business

Ny Coop-direktør skal trimme butikken

pix - Jesper Lien - biz
Coops øverste chef Jesper Lien ryger ud (billedet) - foran ligger en opgave med at trimme butikken for den nye direktør. Foto:

Der skal ro på internt og kæmpes aggressivt om kunderne i jobbet som den nye Coop-direktør, vurderer eksperter.

Coops kommende direktør, der skal overtage efter Jesper Lien, får flere udfordringer fra dag ét. Den ene udfordring bliver at få skabt ro internt i Coop. Og det er ifølge Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, noget, der er hårdt brug for.

»Der er skabt for meget intern uro. Den væsentligste forklaring til fyringen er nok ikke, at man er uenige om den fremtidige strategi. Men mere det, at der er behov for ro således, at man kan udvikle - ikke mindst hele den nye bank, der skal lanceres. Det drejer sig om at få organisationen strømlinet, så de økonomiske resultater viser sig", siger han og forklarer, at det er nødvendigt for Coop, at den kommende direktør fokuserer på at skabe stabilitet og kontinuitet.

Coops nye direktør skal ifølge Bruno Christensen ligeledes have fokus på, at få alle virksomhedens ressourcer til at spille sammen.

»Det skal selvfølgelig være et menneske, som dels har overblikket og dels evner at skabe motivation hele vejen rundt i organisationen. Det er der, at Jesper Lien har mødt sin Waterloo. Han har ikke evnet at få dem til at spille sammen. Og i stedet for har han så afskediget frem for at hjælpe og udvikle. Det har helt sikkert skabt uro og frustration,« forklarer han.

Agressiv over for kunderne

Et andet krav til den kommende direktør er i følge indehaver og konsulent hos Soling Solutions, Tom Soling, at være meget mere kundeorienteret.

»Det er ikke kun et spørgsmål om at få varerne billigst ud til forbrugerne og skære til og hugge deres leverandører. Det er også et spørgsmål om, at kæderne skal have en troværdighed i forhold til kunderne. Og man opfylder de behov, som kunderne har,« siger Tom Soling og uddyber, at det ikke kun handler om at super optimere hele tiden, som har været Jesper Liens hovedfokus.

Ifølge Tom Soling skal Coops nye direktør benytte sig endnu mere af de værktøjer, som organisationen har, for at trække endnu flere kunder til.

»Der skal være en mere aggressiv tilgang til kunderne. Coop er blevet meget introvært i forhold til den måde, man kommunikerer på. Men kampen drejer sig også om kunderne«, siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen