Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ny Barbie-boss kæmper med dukkesalget

barbie
Salget af Barbie-dukker falder med 11 procent, viser seneste regnskab. Arkivfoto. Foto:

Mattel er halvvejs i en turnaround på Barbie-dukker, og seneste regnskab viser, at der er langt endnu.

»Come on Barbie, let's go party« synger Aqua i hittet fra 1997. Men selvom ambitionen er den samme, bliver der næppe skrålet med i hovedkvarteret hos verdens næststørste legetøjsproducent, Mattel.

Første regnskab under den nye topchef, Christopher Sinclair, viser nemlig, at det stadig går skidt med Mattels mest berømte dukke, Barbie, der har svært ved at fange børnenes interesse. Mattel er netop nu i gang med en turnaround på den blonde dukke, som i stigende grad bliver droppet til fordel for elektroniske spil. Salget af dukkerne faldt med 11 procent til 130,3 mio. dollar.

Andet kvartal bød alt i alt på et fald i salget på syv procent, hvilket lander omsætningen på 988,2 mio. dollar. Resultatet efter skat endte med et underskud på 11,4 mio. dollar. Samme kvartal sidste år var et overskud på 28,3 mio. dollar.

Barbie

Mens dukkerne svigter, hitter salget af Fisher-Price-legetøj hos Mattel. Salget af legetøjet til de helt små børn steg med ni procent og udgør nu en tredjedel af omsætningen. Mattel håber nu, at en ny serie af Barbie-dukkerne i 2016 vil få salget i gang igen, ligesom en ny serie af kvindelige superheltedukker som Wonder Woman og Superwoman.

Mattels finansdirektør oplyste, ifølge Reuters, at man er godt på vej mod at nå målet om besparelser på 250-300 mio. dollar inden udgangen af 2016.

Tirsdag

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen