Berlingske Business

Ny Barbie-boss kæmper med dukkesalget

barbie
Salget af Barbie-dukker falder med 11 procent, viser seneste regnskab. Arkivfoto. Foto:

Mattel er halvvejs i en turnaround på Barbie-dukker, og seneste regnskab viser, at der er langt endnu.

»Come on Barbie, let's go party« synger Aqua i hittet fra 1997. Men selvom ambitionen er den samme, bliver der næppe skrålet med i hovedkvarteret hos verdens næststørste legetøjsproducent, Mattel.

Første regnskab under den nye topchef, Christopher Sinclair, viser nemlig, at det stadig går skidt med Mattels mest berømte dukke, Barbie, der har svært ved at fange børnenes interesse. Mattel er netop nu i gang med en turnaround på den blonde dukke, som i stigende grad bliver droppet til fordel for elektroniske spil. Salget af dukkerne faldt med 11 procent til 130,3 mio. dollar.

Andet kvartal bød alt i alt på et fald i salget på syv procent, hvilket lander omsætningen på 988,2 mio. dollar. Resultatet efter skat endte med et underskud på 11,4 mio. dollar. Samme kvartal sidste år var et overskud på 28,3 mio. dollar.

Barbie

Mens dukkerne svigter, hitter salget af Fisher-Price-legetøj hos Mattel. Salget af legetøjet til de helt små børn steg med ni procent og udgør nu en tredjedel af omsætningen. Mattel håber nu, at en ny serie af Barbie-dukkerne i 2016 vil få salget i gang igen, ligesom en ny serie af kvindelige superheltedukker som Wonder Woman og Superwoman.

Mattels finansdirektør oplyste, ifølge Reuters, at man er godt på vej mod at nå målet om besparelser på 250-300 mio. dollar inden udgangen af 2016.

Tirsdag

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen