Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nu får amerikanske børn snart lov til at få Kinderæg

Kinder
Chokoloadekoncernen Ferrero vil nu forsøge at lancere Kinderægget på det amerikanske marked. Foto:

Verdens fjerdestørste slikproducent er en miniput på det amerikanske marked, men det skal Kinderægget, der aldrig før har været solgt på den anden side af Atlanten, ændre på.

Mens danske og andre europæiske børn i årtier har pakket Kinderæg op med forventningens glæde om det stykke legetøj, der gemte sig i chokoladens indre, så har amerikanske børn indtil nu været nægtet den fornøjelse.

Det vil producenten bag, Ferrero International, ændre på fra begyndelsen af 2018. Her vil verdens fjerdestørste slikfirma (efter Mars, Mondelez og Nestlé) nemlig ifølge Fortune lancere det berømte chokoladeæg på det enorme marked. Og ægget skal sammen med Ferreros andet store produkt, Nutella, der også først for nyligt kom til USA, være med til at øge selskabets lidt pauvre markedsandel i USA. For nuværende ligger den på kun 2,3 procent.

FILE ITALY FERRERO

Der bliver hvert år solgt 3,5 milliarder Kinderæg verden over, men salget på det store amerikanske marked har indtil videre bidraget med et rundt nul. Det skyldes amerikansk lovgivning helt tilbage fra 1938, der forbyder salg af slik med et »ikke-næringsrigt objekt« inde i. Forskellige producenter har gennem årene forsøgt at sælge Kinderægget i USA, men har hver gang måttet indstille sig på et slag over håndleddet fra de amerikanske tilsynsmyndigheder, der har trukket produkterne tilbage.

Hellere våben end legetøj

Men nu forsøger Ferrero sig med en anden version af det klassiske chokoladeæg. Det, de fleste danske børn vil kende, er Kinder Surprise, hvor man skiller de to chokoladehalvdele fra hinanden, og så gemmer legetøjet sig her inde i en gul plasticholder.

hep

Den kombination har altså ikke været tilladt at sælge i USA, hvilket tidligere har tiltrukket sig lidt opmærksomhed. Blandt andet har foreningen »Moms Demand Action« forsøgt at råbe politikerne op i forhold til våbenlovningen med et billede af to børn, hvor det ene holder et Kinderæg og det andet holder et maskingevær. Teksten lyder: »Ét barn holder noget, som er blevet forbudt i USA for at beskytte dem. Gæt hvilket.«

Reklamen kan ses her.

Ferrero ser ud til at have held med at komme uden om lovgivningen med lidt produktinnovation. I 2001 blev Kinder Joy lanceret, målrettet lande med varmere temperaturer. Ægget består også af to forseglede halvdele, som dog ikke er lavet af det let smeltende chokolade, men af plastic. Den ene halvdel indeholder mælkecreme og kakao og spises med en inkluderet ske, mens den anden halvdel af ægget indeholder et legetøj. På den måde er legetøjet ikke længere inde i slikket. Og på den led er det hele tre ting på én gang.

Rolig røg fra Scandinavian Tobaccos første regnskab

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen