Berlingske Business

Norge plages af øl-snyd

øl2
Det er svært at tælle genstande korrekt i Norge. 60 pct. af bryggerierne overholder nemlig ikke reglerne om, at øllen ikke må have en stærkere alkoholprocent end 4,75 pct. Foto:

Bryggeri- og Drikkevareforeningen i Norge har afsløret, at 60 pct. af de norske øl i supermarkederne er stærkere, end loven tillader.

Der er ikke noget at sige til, hvis nordmændene føler, at de norske øl slår ekstra hårdt.

Bryggeri- og Drikkevareforeningen har testet 138 butiks-øl fra norske bryggerier, og cirka 60 pct af øllene er stærkere, end loven tillader.

Det skriver Aftenposten.

Hvor nogle måske vil glæde sig over højere procenter for pengene, er øl-snyderiet faktisk en ganske alvorlig sag. Øl med en højere alkoholprocent end 4,75 pct. kan i Norge kun sælges lovligt i Vinmonopolet.

Bryggeri- og Drikkevareforeningen fortæller i en pressemeddelelse, at testen afslørede øl med en alkoholprocent på over 7 pct.

Fagdirektør i Forbrugerrådet i Norge, Gunstein Instefjord, betragter sagen som meget alvorlig.

»Når der er så mange, der har købt stærke øl uden at være klar over det, kan de blæse liv i diskussionen om Vinmonopolets rolle i Norge, som ellers ser ud til at fungere fint,« siger han.

Et af de kendte bryggerier er Nøgne Ø, som sælger lidt under 2 mio. liter øl om året.

»Jeg ville blive meget overrasket, hvis jeg finder vores bryggeri på listen over dem, som producerer for stærke øl,« siger den daglige leder Tore Nybo til Aftenposten.

Han fortæller, at Nøgne Ø er meget nøjagtige, når det kommer til at sørge for, at alkoholprocenten ikke overstiger den styrke, som er lovligt at sælge i supermarkederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen