Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

Nordmænd dumper Rema 1000

rema
Foto:

En ny norsk undersøgelse viser, at Rema 1000s troværdighed har lidt et gevaldigt knæk. En fejlslagen strategi og en succesløs app får skylden.

De norske kunder dumper discountkæmpen Rema 1000 viser ny undersøgelse, der måler virksomheders omdømme.

Det skriver det norske site e24.no.

Der er tale om den såkaldte Omdømmesundersøgelse, som analyseselskabet Kantar TNS gennemfører blandt de største norske virksomheder. Helt præcist er Rema 1000s popularitetsdyk på 32 point: Det største fald, der nogensinde er målt i undersøgelsens historie, der strækker sig tilbage til 2008.

Det norske discountmarked er - ligesom det danske - konkurrencepræget og kendetegnet af kamp om kunderne og priskrige.

09BUSPix-Odd-Reitan-095712.jpg

Det dårlige resultat kommer ikke bag på Rema 1000. Kommunikationsrådgiver i kæden, Rebecca Ophus, udtaler:

»Det er ikke overraskende, set i lyset af de sidste måneders uro om Rema 1000, men vi tager selvfølgelig forbrugernes dom alvorligt.«

10 - Ecco

Uroen, som kommunikationsrådgiveren hentyder til, er blandt andet, at discountkæden har forsøgt sig med en 'bedste ven-'strategi. En strategi, der går ud på, at kæden reducerer antallet af forskellige mærkevarer, og til gengæld indgår langsigtede aftaler med færre leverandører.

Mnty

Den har resulteret i både negativ medieomtale, vrede hos kunder og leverandører og  en nedgang i salget.

En anden årsag er en nylanceret app, Æ-appen. Gennem den skulle Rema 1000-kunderne kunne få rabat på de varer, de køber mest, og et overblik over, hvad de køber. Men appen har heller ikke vist sig at være en succes, tværtimod har butikken mistet kunder.

I Danmark går det til gengæld godt for Rema 1000, hvor kæden er en vækstkomet. Overskuddet lød sidste år på 374 millioner kroner.

til arkiv

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen