Berlingske Business
16:22Thulesen: Regeringen er ved at gå op i limningen

Nordjysk netbutik stifter ny fond

coolshop

En af nordens største netbutikker starter en ny børnefond, hvis mål er at skabe transparens og mindske udgifterne til administration. Men de gode intentioner hos nystiftede fonde kan støde på udfordringer, siger ekspert.

En elite-håndboldspiller og ønsket om færre administrationsudgifter. Det er nogle af ingredienserne i den fond, som den nordjyske netbutik Coolshop.dk netop har meldt ud, at de stifter.

Tidligere samarbejdede Coolshop med organisationen Familier for kræftramte børn, men nu er det planen, at virksomheden skal starte deres egen fond. Det er sket på baggrund af et ønske om mere transparens og lavere administrationsgebyr.

»Noget af det, vi har opdaget gennem årene, det er, at uanset hvilken fond vi støtter, så går en stor del af pengene til administration,« siger Jacob Risgaard, marketingsdirektør og medstifter af Coolshop.dk. Han fortsætter:

»Jeg har lidt svært ved, at når jeg har besøgt nogle af landets store organisationer, så står der ægget-stole og PH-lamper over det hele. Når man lever af andres donationer, så bør man vise en smule ydmyghed. Den synes jeg virkelig mangler,« siger Jacob Risgaaard.

Kids Coolshop

Men selv om en del fonde og organisationer har høje udgifter til admistration, er der en årsag til det.

»Som fond skal man forstå et økosystem,« siger Christian Gregersen, advokat i Gorrissen Federspiel og ekspert i fonde.

Christian Gormsen forklarer, at administration er et ord med negativ klang. Mange forbinder det med revisorer, men det kan dække over medarbejdere, der gør, at pengene bliver fordelt bedre. De højere administrationsomkostninger kan være med til at få en fond til at gå fra 'checkwriter to changemaker’.

»Der er altid en skisme mellem administration overfor kvalitet. De seneste år er sket et boom, hvor man ansætter flere og flere mennesker. Men det er ud fra tanken, at der skal bruges ressourcer til at skabe forandringer,« siger Christian Gregersen.

Coolshop er femten år gammel og har gennem årene indsamlet mellem en halv og en hel million årligt. Målet med den nye fond og ansættelsen af Daniel Svensson er, at det beløb skal blive højere i fremtiden. Daniel Svenssons titel bliver 'Chief of Charity', og han aflønnes af Coolshop.

Kids Coolshop

Det fælles for det, fonden skal støtte, bliver, at det har noget med børn at gøre.

»Som det er nu, er der meget fokus og hjælp til børn med for eksempel kræft, men på etagen nedeunder kan der sidde børn, der fejler noget, der er  - ja det lyder forfærdeligt at sige, men - knap så sexet, og de har ingenting,« siger Jacob Risgaard.

Daniel Svensson har tidligere spillet på håndboldslandsholdet og spiller i dag i Skjern Håndbold. Han har selv haft lymfekræft, og den erfaring vil han bruge i sitn stilling som Chief of Charity. Men han er godt klar over, at der er en del nye udfordringer i den nye rolle.

»I princippet har jeg aldrig haft et rigtigt job. Jeg har været elitehåndboldspiller i 17 år og spillet bold, så derfor går jeg ydmygt til opgaven og ved, at jeg skal lære en masse i denne her proces,« siger Daniel Svensson.

De juridiske udfordringer, nystiftede fonde kan støde på, er blandt andet, at der i henhold til fondsloven kræves en beholdning på 1 million kroner, der ikke deles ud. Desuden er det svært at ændre på fondes formål, når først man har lagts sig fast på et. Det kan komme bag på en del af de nystiftede fonde.

Kombinationen af virksomheder og velgørenhed er ikke nyt, men Christian Gormsen oplever, at tendensen med coorporate foundations er stigende. Både fordi det er godt for et brand at blive forbundet med godgørende formål, men også fordi det er baseret på en reel lyst til hjælpe.

»Når folk har fået penge nok til sig selv og familien, så vil de gerne dele ud. Det er flere end for tyve år siden,« siger han.

Direktøren for Coolshop sammenligner samarbejdet mellem virksomheder og velgørenhed med lignende projekter som Ronald McDonald's børnefond eller Grøn koncerts samarbejde med muskelsvindsfonden.

»Der er jo ikke nogle mennesker, der går til Grøn Koncert, fordi de vil støtte muskelsvindfonden - de gør det jo for at drikke bajere og se Medina halvnøgen. Og så er det jo kun fint, at der går nogle penge til et godt formål,« siger Jacob Risgaard.

Coolshop og Daniel Svensson har den store erfaring inden for fondsområdet, men på trods af det, er direktøren for Coolshop ikke bekymret for, at fonden skal finde sin form.

»Alle de forretninger, vi har startet op, det har vi gjort uden at vide noget særligt om det. Og sådan gør vi også her - måske er det fakstisk en god idé, at vi ikke kommer med den store viden om, hvordan det bør gøres,« siger Jacob Risgaard.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen