Berlingske Business
17:42

Nordisk brillekæmpe ser rødt - igen

Mathias Nielsen, journalist Berlingske, får testet sine øjne for diabetes følgesygdommen Diabetisk Retinopati hos Profil optik, København
Foto:

Det er en rigtig god forretning at sælge briller. Men den kapitalfondsejede Profil Optik halter efter konkurrenterne.

Handel med briller, kontaktlinser og andre synshjælpemidler er normalt en særdeles god forretning.

Men for nogle er det bedre end for andre. For den nordiske optikerkæde Synsam, der i Danmark hedder Profil Optik, kører med underskud for andet år i træk under kapitalfonden CVCs ejerskab.

Briller

Det netop offentliggjorte regnskab fra Synsam, der har knap 500 brillebutikker i Danmark, Sverige, Norge, Island og Finland, viser at kæden i fjor solgte for 2,2 milliarder danske kr. Store finansomkostninger gjorde imidlertid, at bundlinjen endte med et minus på 140 mio. kr., hvilket var ligeså stort som i de syv måneder af 2014, hvor CSV stod som ejer efter overtagelsen fra investeringsselskabet Alipes i forsommeren.

Optikerbranchen

Synsam tjente godt nok 64 mio. kr. på driften i 2015, og det svarer til en driftsindtjening på 2,91 kr. for hver gang, der bliver langet en brille eller kontaktlinser over disken for en 100 kroneseddel. Men det ligger i bunden af branchens generelle indtjening.

Hvis man skulle være gået til Louis Nielsen eller lader øjet hvile i brillen fra Thiele, lægger man omkring 8,50 kr. for hver gang der bliver solgt for 100 kr. i selskabernes driftsindtjening, mens Synoptik har en driftsavance på godt 10 pct. af salget.

Det viser en gennemgang af de seneste årsregnskaber fra de store optikerkæder.

I Danmark er Louis Nielsen i dag den største med en omsætning på 875 mio. kr. i sit seneste regnskabsår. Profil Optik er under CVC ejerskab i gang med en forstørrelse med flere butiksåbner og nærmer sig langsomt med en omsætning på 680 mio. kr.

Den gamle kongelige hofleverandør F. A. Thiele solgte sidste år for små 300 mio. kr. i sine egne 59 butikker, hvortil kommer salget fra 22 partnerbutikker.

02BUSsynoptik.jpg

Synoptik, der opererer i Danmark, Sverige og Norge, opgør ikke sit salg på landeplan med solgte sidste år for godt 2 milliarder kr. i alt.

Karakteristik for de store optikerkæder, vi ser på de danske handelsstrøg, er, at de er dele af langt større virksomheder. Profil Optik er som nævnt ejet af kapitalfonden CVC, og Louis Poulsen er en del af den internationale brillegigant Specsavers, mens Synoptik er en del af den hollandske HAL Holding-koncern.

brille

Thiele er stadig et rent dansk foretagende ejet af Jens Henrik Brandt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen