Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nordea: For 2,19 kroner kan H&M fordoble sine arbejderes løn

HM
Det vil ikke koste mange kroner mere, hvis H&Ms medarbejdere i Bangladesh skal have en løn, de kan leve af, vurderer Nordea. Foto:

Tøjproducenten H&M har flere gange været under beskydning for arbejdsforholdene hos sine medarbejdere i Fjernøsten. Nu har storbanken Nordea regnet sig frem til, at H&M kunne fordoble medarbejdernes løn, hvis en skjorte kostede 2,19 kroner mere.

Brand på fabrikker, anklager om systematisk vold og beskrivelser som dødsfælder. Gennem årene er forholdene hos H&Ms underleverandører i Bangladesh blevet kritiseret fra både højre og venstre. At lønningerne, som medarbejderne får, også er lave, anerkender H&M selv - og selskabet har gennem flere år haft en ansvarlighedspolitik om at arbejde hen mod en løn, som medarbejderne i Bangladesh kan leve af.

Men hvad vil det gøre ved prisen på en skjorte i H&M, hvis underleverandørernes ansatte i Bangladesh fik en løn, som de kunne leve af? Det har storbanken Nordea sat sig for at regne ud.

Torsdag - H&M

Bankens chef for ansvarlige investeringer, Sasja Beslik, har netop offentliggjort disse beregninger på det sociale medie Twitter, og de viser, at en fordobling af lønnen i Bangladesh blot ville lægge 2,19 kroner til prisen på en skjorte, der på H&Ms hjemmeside koster 129 kroner.

En fordobling af lønnen til dog ikke være nok til at sikre arbejderne i Bangladesh en løn, de kan leve af. I det tilfælde vil skjorten koste 3,80 kroner mere - og altså ikke 129 kroner, men 132,80.

En medarbejder hos H&M i Bangladesh tjener ifølge Nordea 578 kroner om måneden. Det svarer til, hvad en flaskesamler i København om sommeren kan tjene på tre til fire dage ifølge et interview, som Berlingske bragte i søndags.

Til Nordeas beregninger siger Mia Møgelgaard, Sustainability Manager hos H&M:

»Det er afgørende for H&M, at de mennesker, der producerer varer for os, bliver betalt en løn, de kan leve af, som dækker deres behov og som afspejler deres kompetencer, erfaring og ansvar. Det er der ingen tvivl om. Men diskussionen omkring lønninger er kompleks og derfor er det vigtigt, at man ikke forsimpler løsningen ved at foreslå, at H&M ved at hæve prisen på vores varer med 2,19 kroner kan fordoble lønningerne for syerskerne,« siger hun.

»Typisk producerer en leverandør varer for flere forskellige brands i forskellige prisklasser, og det kan ganske enkelt ikke udledes, at højere priser i butikkerne direkte fører til højere lønninger hos syerskerne. En syerske får præcis samme løn uanset om han eller hun syr tøj for et brand, hvor en trøje koster 199 kroner eller 1999 kr. Arbejdet med at sikre højere lønninger i et land som Bangladesh kræver andre og mere holistiske løsninger,« siger Mia Møgelgaard og fremhæver, at mindstelønnen i Bangladesh er steget med 43 pct. mellem 2012 og 2016, mens den på H&Ms leverandørfabrikker er steget med 60 pct.

GERMANY FASHION RETAIL HM COMPANY

Nordea har gennem de seneste år profileret sig som en af de mest ansvarlige investorer i Norden. Man har blandt andet oprettet sin såkaldte »Star Funds,« hvor der kun laves etisk korrekte investeringer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen