Berlingske Business

Nordea: Amerikansk detailsalg tegner godt

helge
Nordeas cheføkonom Helge Pedersen er optimist efter pæne detailtal fra USA. Arkivfoto: Keld Navntoft Foto:

Pæne stigninger for detailsalget i juli øger dansk økonoms optimisme.

Tirsdagens tal for detailomsætningen i USA tyder på, at privatforbruget fortsat kan agere motor for det økonomiske opsving.

Det vurderer Helge Pedersen, cheføkonom hos Nordea, i en kommentar.

Salget i detailhandlen i juli steg med 0,2 pct. i forhold til måneden før og med hele 0,5 pct., når der ses bort fra salget af biler, benzin og byggematerialer. Samtidig blev tallene for detailhandlen i juni revideret lidt op.

»Det er positivt set i lyset af de betydelige budgetopstramninger, som også USA har måttet gennemføre i år, og det indikerer sammen med stigningen i erhvervstilliden blandt de små amerikanske virksomheder til det fjerde højeste niveau siden slutningen af 2007, at USA er kommet rigtig godt ind i tredje kvartal,« konstaterer cheføkonomen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen