Berlingske Business

Nomas overskud er tilbage under en million kroner

RR
Rene Redzepi, medejer og chefkok hos Noma, har rejst til både Mexico og Australien med Noma i år 2016. Overskuddet er dog i samme periode faldet med omkring to mio. kr. Foto:

Efter et godt 2015 er Nomas overskud igen tilbage, hvor det længe har ligget: Under en million kroner. 2016 har dog på mange måder været et mellemår, og restauranten genåbner i København i løbet af 2017.

Der er meget få restauranter i verden, der har opnået, hvad Noma har gjort. Man er fire gange blevet kåret som verdens bedste restaurant, og mesterkokken René Redzepi har været den faste indehaver af først én og siden to Michelin-stjerner i et årti. Men anerkendelse er ikke nødvendigvis noget, man bliver rig af.

30BUS20170126-152408-3-1445.jpg

Således har overskuddet i den hæderkronede restaurant i både 2013 og 2014 ligget under en million kroner. 2015 var en exeptionelt godt år for restauranten, hvor man tjente 2,5 mio. kr., men i det netop offentliggjorte regnskab for 2016 viser tallene, at Noma er tilbage på niveau med de foregående år: Overskuddet lyder på 362.929 kr.

Direktøren i Noma, Peter Kreiner, var ikke umiddelbart tilgængelig til et interview om regnskabet, men hos Noma er man formentlig ikke på vej i depressionen på grund af regnskabet. 2016 har nemlig på mange måder været et mellemår for Noma, der lukkede restauranten på sin kendte placering på Strandgade i København og tog cirkusset på turné: Først til Australien og sidenhen til Mexico.

hep

De to rejser ud af landet blev mødt med samme eufori, som omgav restauranten, da den lå i København. Men hjem skal Noma, og det kommer den i 2017. Noma har dog ikke sat nogen dato på genåbningen i København endnu, og hvis det skulle trække lidt ud, kan Noma formentlig godt tillade sig at tære lidt på egenkapital, der - på trods af de mange spinkle overskud - har rundet seks mio. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen