Berlingske Business

Nilfisk CEO: Rydder op i forretningen - fjerner 40 pct. af produkterne

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F
Nilfisk, der producerer professionelt rengøringsudstyr, er i gang med en større oprydning i selskabet. Det betyder blandt andet, at selskabet skærer en del af sine produkter fra. Foto:

Nilfisk, der producerer professionelt rengøringsudstyr, er i gang med en større oprydning i selskabet. Det betyder blandt andet, at selskabet skærer en del af sine produkter fra.

Det oplyser selskabet i regnskabet, der er offentliggjort onsdag morgen.

»Vi reducerer vores produktplatforme med 40 pct. Det er vi begyndt at rulle ud, og det giver selvfølgelig en positiv effekt på lang sigt,« siger Hans Henrik Lund, der er administrerende direktør i Nilfisk, i et interview med Ritzau Finans.

Direktøren oplyser, at man er færdig med at rydde op i produkterne ved udgangen af 2018. Det er »to the point«, lyder det fra direktøren.

»Det er vi super komfortable med, for vi har i langt de fleste tilfælde erstatningsprodukter, som kunderne ligeså godt kan købe. Vi ved præcis, hvor stor en omsætningsrisiko det er, og den er yderst minimal, fordi vi har fuldgode erstatningsprodukter,« siger han.

Hans Henrik Lund vil ikke give et bud på, hvad den store oprydning i produktporteføljen kommer til at betyde på bundlinjen.

»Vi er meget trosdrevne her. Det er et følespørgsmål, der ikke findes noget svar på. Vi ved, at det her simplificerer vores forretning hele vejen igennem værdikæden. Det er bare noget, vi skal gøre,« siger han.

HAR SOLGT SVENSK KEMIFORRETNING

Oprydningen betyder også farvel til den svenske kemikaliedistributør Nordic Chemicals & Utensils.

»Vi lever ikke af at sælge kemikalier - det er der nogen, der er meget bedre til end os,« forklarer Hans Henrik Lund.

Han vil ikke oplyse, hvad Nilfisk har fået for virksomheden, men fortæller dog, at han er godt tilfreds med aftalen. Salget af Chemicals & Utentils giver en begrænset positiv effekt på Nilfisks regnskab for 2018, fremgår det af regnskabet.

Kemikalievirksomheden har en årlig omsætning på 10 mio. euro.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen