Berlingske Business

Nike-stifter gør klar til exit

08BUSPix-Phil-Knight-kasket.jpg
Selv om han ikke troede på reklamer, skabte han et af tidens største brands, Nike. Men nu forlader Phil Knight formandsposten. Foto: Steve Dipaola/Reuters

51 år efter, at sportsgiganten Nike blev grundlagt, gør medstifteren Phil Knight klar til at give leder-stafetten videre. Men han har ikke let ved at give slip.

»Hej. Mit navn er Phil Knight, og jeg tror ikke på reklamer.«

Sådan præsenterede grundlæggeren af det dengang unge sportsfirma Nike sig, da han i 1976 havde sit første møde med reklamebureauet John Brown and Partners.

Man må formode, at Phil Knight hurtigt lod sig overbevise. Året efter lancerede Nike sin første brand-reklame, og i dag regnes Nike for at være et af verdens mest genkendelige brands. Alene selve brandet anslås af Forbes at have en værdi omkring de 19 mia. dollar.

Og det sælger: Omsætningen toppede sidste år 30 mia. dollar.

Nike er mere end en virksomhed. »Det har været mit livs passion,« konstaterede den nu 77-årige Phil Knight forleden, da han meddelte, at han vil trække sig fra formandsposten og overlade ledelsen til sin kronprins, Nikes adm. direktør, Mark Parker.

Helt forsvinder han dog ikke. »Jeg ser frem til at bidrage til selskabets fremtid længe efter, at mit formandskab er sluttet,« tilføjede stifteren – uden at uddybe det.

Iagttagere synes da også enige om, at Phil Knight ikke er typen, som har let ved at give slip. I hvert fald var det ikke en glat overgang, da han i 2004 forlod chefposten: Efterfølgeren Will Perez holdt kun i 13 måneder, før han blev skiftet ud, angiveligt efter sammenstød med Phil Knight, som siges at have skabt en tæt insiderkultur i Nike.

NIKE RESULTS/

Den amerikanske sportsgigant begyndte beskedent i 1964 som Blue Ribbon Sports og fokuserede på at importere japanske sportssko, som den sportsgale Phil Knight selv kørte rundt og solgte fra bagsmækken på sin bil. Snart kom hans makker i firmaet, sportstræneren Bill Bowerman, på ideen om selv at lave sportssko.

Bowerman, der døde i 1999, var en opfindertype og fandt på det karakteristiske mønster på Nike-såler, der giver et godt greb, da han under et eksperiment hældte flydende latex på sin kones vaffeljern.

Men forretningshjernen bag Nike er Phil Knight, der oprindelig er journalist, men fandt sit kald som iværksætter under et MBA-studium. Han fangede hurtigt betydningen af konstant produktfornyelse og billig produktion i udlandet – ikke altid uden kontroverser – men også af at få både nye og etablerede sportsfolk til at bruge Nikes produkter. Mest markant formentlig basketball-stjernen Michael Jordan, der stadig siges at få 60 mio. dollar om året i Nike-royalties, selv om han ikke har spillet professionelt siden 2003.

Ligesom Phil Knight oprindelig ikke troede på reklamer, så var det heller ikke ham, men en bekendt, der i 1971 foreslog navneskiftet til Nike efter den græske sejrsgudinde. Og da han samme år blev præsenteret for det nu berømte »Swoosh«-logo – som selskabet oprindelig betalte sølle 35 dollar for – var han heller ikke imponeret.

»Jeg elsker det ikke. Men jeg vænner mig nok til det,« lød kommentaren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen