Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nike er på hælene efter dårligt kvartalsregnskab

Pix: NIKE
Nike, den amerikanske producent af løbesko og andet sportsudstyr, har fortsat problemer med at holde samme tempo som Adidas og andre konkurrenter. Foto:

Den amerikanske sportsudstyrs-gigant håber, at aftale med LeBron James kan løfte salget af basketballsko.

Nike, den amerikanske producent af løbesko og andet sportsudstyr, har fortsat problemer med at holde samme tempo som Adidas og andre konkurrenter. Især på Nikes nordamerikanske hjemmemarked halser selskabet bagefter.

Det viser tirsdagens kvartalsregnskab. Både omsætningen for de tre måneder frem til slutningen af maj og Nikes skøn for det fremtidige salg var lavere end forventet på aktiemarkedet, og aktien faldt over fire procent på de skuffende meldinger.

I forvejen har Nike klaret sig dårligst hidtil i år blandt selskaberne i Dow Jones-indekset med et fald, før det nye regnskab, på 15 procent.

US-NIKE-REPORTS-STRONG-EARNINGS

»Du ser, at flere bevæger sig over mod Adidas,« siger analytiker Brian Yarbrough fra finanshuset Edward Jones til Reuters.

Den tyske gigant har fået et "comeback" i USA og Canada, hvor nogle butikskæder giver mere hyldeplads til Nikes konkurrenter, forklarer han.

På Nikes udenlandske markeder ramte en stærk dollar salget i regnskabsperioden.

Salget i de tre måneder steg sammenlignet med året før med seks procent til 8,24 milliarder dollar eller 55,4 milliarder kroner. I Nordamerika var omsætningen dog uændret.

nike-scandals

Overskuddet efter skat gik to procent tilbage til 846 millioner dollar. Det svarer til knap 5,7 milliarder kroner.

Et af de håb, Nike binder forventningerne til de kommende måneders salg op på, er basketballsko, efter at LeBron James tidligere i juni styrede Cleveland Cavaliers til klubbens første NBA-mesterskab.

LeBron James indgik i december sidste år en enorm og livslang sponsoraftale med Nike.

Den slags aftaler med stjerner kan virkelig sætte skub i salget for sportsudstyrsproducenter.

Under Armour, en anden af Nikes konkurrenter, sælger masser af basketball- og golfsko på grund af aftaler med henholdsvis Stephen Curry og Jordan Spieth.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen