Berlingske Business

Nike-boss' løn tredoblet på et år til over 320 mio. kr.

USA-BUSINESS/
Nikes administrerende direktør Mark Parker. Foto: Brendan McDermid

Nikes administrerende direktør Mark Parker får et gyldent skulderklap fra sportsgigantens lønudvalg, som vælger at belønne firmaets stærke præstation med en tredobling af direktørens løn til mere end 320 mio. kr. i 2016. Det skriver Wall Street Journal.

Størstedelen af den solide lønforhøjelse sker gennem aktietildeling, hvor Parker i regnskabsåret 2016 modtager aktier til en værdi af 33,5 mio. dollar mod 3,5 mio. i 2015. Selve grundlønnen er i 2016 på beskedne 1,6 mio. dollar.

Parker, der har været administrerende direktør for sportsgiganten siden 2006, må generelt siges at have fejret sit 10-års jubilæum på posten med manér. Udover lønstigningen blev det således i slutningen af juni offentliggjort, at han overtager posten som bestyrelsesformand i Nike fra grundlæggeren Philip Knight, der er gået på pension.

Parker, der selv er løbeentusiast, har været med til at skabe den store succes med Nikes letvægtssko Nike Air, ligesom han har været manden bag en global ekspansion og større fokus på kvindetøj.

Pix: NIKE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen