Berlingske Business

Neye støtter kampen mod kræft med millionbeløb

cam
Camilla Raffnsøe er adm. direktør i Neye

Neye Fonden, som står bag taskekæden Neye, donerer 10 mio. kroner til kræftforskning. Fonden, som har leveret et resultat med røde tal på bundlinjen under finanskrisen, har formået at vende forretningen og skabe overskud ved at satse på lokale butikker i provinsen.

Neye Fonden donerer 10 mio. kroner til kampen mod kræft. Pengene går til den canadiske professor Stephen Cohen ved Institut for Cellulær og Molekylær Medicin på Københavns Universitet og hans forskningsprojekt.  Adm. direktør i Neye, Camilla Raffnsøe glæder sig over donationen.

»Det er en vigtig del af vores DNA, at vi støtter kræftforskning. Vi ved, når vi går på arbejde, at vi skal skaffe overskud, fordi vi skal støtte forskning. Det er en stor og vigtig del af vores hverdag både for mig og for medarbejderne,« siger hun.

Neye havde en svær tid under finanskrisen, hvor Neye Fonden i flere år i træk præsenterede et resultat med minus i millionklasen.

novo

Camilla Raffnsøe blev ansat som adm. direktør i 2011 med det formål at vende skuden, og det er lykkedes for taskekæden. Sidste år kom virksomheden ud med et resultat på 23 mio. kroner.

Camilla Raffnsøe kender endnu ikke resultatet af det skæve regnskabsår 2014/2015, men hun kan fortælle, at omsætningen er vokset med over 10 pct. fra sidste år. Det er resultatet af en strategisk modernisering af den 134 år gamle virksomhed. Med fokus på provinsen har fremgangsmåden været at gå ind fra butik til butik og istandsætte lokalerne og strømline sortimentet.

»Vi går meget ind for lokalt købmandskab og lokal tilpasning i de enkelte butikker. I stedet for at lukke ikke rentable butikker, går vi for eksempel ind og halverer kvadratmeter-størrelsen på butikkerne, så vi får nogle mere fornuftige kapacitetsomkostninger,« siger Camilla Raffnsøe.

Bestsellers ejer og koncernchef Anders Holch Povlsen

Ved at undersøge, hvad der kan justeres i de enkelte butikker, har forretningerne kunne overleve. Derudover er Neye i gang med at give butikkerne et moderne løft med renovering og udskiftning i sortimentet.

»Vi har skiftet enormt meget ud i vores sortiment for at blive mere tidssvarende, så vi ikke kun har gamle dametasker, men også moderne rygsække. Et tidssvarende sortiment til den moderne forbruger,« siger Camilla Raffnsøe.

Et par af de nye mærker, som er med til at løfte sortimentet er Ralph Lauren og Herschel. Målet er at levere kvalitetsvarer til familien Danmark. Her handler det ikke om et være super eksklusiv med de helt dyre mærker, men om at ramme et sted i midten.

»Vi tager gode solide mærker ind, som ligger i en prisklasse, hvor de fleste kan være med. Det skal helst være lækkert, men prisen skal være fornuftig. Man behøver ikke give en halv million for at få en smart taske« siger Camila Raffnsøe.

pix-Tim Cook

Det er især de danske brands, som ifølge Camilla Raffnsøe klarer sig godt ude i det danske land. Her er mærker som Adax, Becksöndergaard og Day et sikkert hit. Hun mener, at det er sortimentet, der er hjertet i butikken. Derfor har Neye valgt at tilpasse butikkerne og varerne efter de lokale målgrupper.

»Vi analyserer på de enkelte kundetyper i de forskellige byer. I studiebyer vil man for eksempel kunne finde et bredt udvalg af rygsække. Vi indretter os efter kunderne, og de behov de har i de forskellige områder. Og der er forskel, selv om vi er et lille land,« siger hun og tilføjer:

»Jeg er ikke i tvivl om, at vores lokale tilpasninger er en af nøglerne til, at forretningen går så godt«

rødekors

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen