Berlingske Business
16:35Amazon og Zalando i Danmark presser Ebay

Netto opgiver drøm om forretningsimperium i Storbritannien

NETTO
Overskrift
Dreng kysser Netto-hunden farvel i Storbritannien. Foto: Dansk Supermarked Group
netto
Overskrift
Netto indkøbsvogne. Nok engang dropper Netto Storbritannien, hvor kæden i første omgang kom til i 1990. Foto:

Netto lukker ned for discountkædens aktiviteter i Storbritannien efter strategisk gennemgang. 16 Netto-butikker vil holde åbent hen over sommeren, men forventes lukket i løbet af august.

Det var med store planer og ambitioner, at Dansk Supermarked Group for et par år siden gjorde nok et indtog på det britiske marked.

Men drømmen om, at det danske supermarked Netto skulle blive en discountgigant, der skulle høste milliarder af pund på briternes lyst til billigvarer, bliver ikke til virkelighed.

Det er konklusionen efter, at Netto UK blev lanceret for to år siden for at kæmpe sig til en central placering i det voksende discountmarked i Storbritannien.

pix

Efter en omfattende analyse af Netto i Storbritannie har Dansk Supermarked Group og Sainsbury’s valgt at afslutte sit samarbejde, meddeler Dansk Supermarked Group, der ejer Netto, i en pressemeddelelse. De 16 Netto UK testbutikker forventes at lukke ned i løbet af august.

»Selv om vi er meget tilfredse med butikkernes salgsudvikling, står det samtidig også klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet. Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury’s besluttet at afslutte vores joint venture,« siger administrerende direktør for Dansk Supermarked Group Per Bank i en pressemeddelelse.

Netto driver flere end 1.300 butikker i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien. Det er den største kæde i Danmark baseret på antal butikker, kunder og markedsandel. Desuden Netto er den eneste ikke-tyske retailer på dagligvaremarkedet i Tyskland, mens kæden i disse år vokser betydeligt i både Sverige og Polen.

pix-netto-polen

Det er dog ikke første gang, at Netto trækker sig ud af Storbritannien. Tilbage i 2010 blev kædens 193 butikker solgt til ASDA for 6,8 milliarder kroner. Det skete året efter, at Netto var blevet kåret som årets discountbutik i landet, hvor kæden havde været siden 1990.

pics-Netto

Discountmarkedet i Storbritannien er ledet af de tyske milliardvirksomheder Lidl og Aldi. Håbet var, at man sammen med den store britiske supermarkedskæde Sainsbury, der er grundlagt i 1869 og driver flere end 1.400-butikker i Storbritannien, kunne vride sig ind på markedet. Det skulle dog ikke lykkes, konstaterer Mike Coupe, administrerende direktør for Sainsbury’s.

»I betragtning af de udfordringer, vi har oplevet i forhold til at sikre en ejendomspipeline og de investeringer, det ville kræve, har vi truffet den svære beslutning om ikke at forfølge muligheden videre og i stedet fokusere på andre dele af vores forretning,« siger han i pressemeddelelsen.

06busnetto3.jpg

Da Netto indgik i samarbejdet med Sainbury tilbage i 2014 blev discountsektoren i Storbritannien anslået til at have en værdi på ti milliarder britiske pund i årligt salg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen