Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Netto klar til største ekspansion i årevis

Netto
Foto:

Ærkerivalen Fakta ligger underdrejet i 2015, og det vil Netto udnytte til at gennemføre den største ekspansion i årevis på det danske marked.

Mens Fakta-kæden hoster langsomt af sted i krybesporet, lægger Netto sig ud i overhalingsbanen i 2015. Fakta fortalte for få dage siden, at kæden er nødt til at lukke 13 urentable butikker i 2015. Fra Netto lyder det nu, at man har helt andre offensive planer for 2015.

»Vi havde et forrygende salg omkring jul og nytår, og vi kan se på tallene, at vi har båret de positive tendenser med ind i begyndelsen af det nye år, så der er bestemt grundlag for de mange nye butikker,« udtaler Brian Seemann, landedirektør i Netto, i en pressemeddelelse udsendt onsdag.

22BUSlidl-valby.jpg

Over for Berlingske Business uddyber kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand, at Netto kommer til at åbne i omegnen af 24 til 26 nye butikker i 2015. Dog vil man samtidig lukke 9 butikker, og dermed kommer det samlede antal af Netto-butikker i Danmark til at vokse med 15 til 17 butikker, hvis 2015 forløber som planlagt. Netto betegner offensiven i 2015 som »den mest omfattende udvidelse i en længere årrække«.

Hos Fakta har man efter nogle år med svigtende indtjening valgt at hakke bremsen i, efter der kom blodrøde tal ud fra kæden i 2013. Kædechef Niels Karstensen oplyser til Berlingske, at man forventligt kun vil åbne 12 butikker i 2015, mens man lukker 13 butikker. Således er ingen planer om ekspansion hos Fakta overhovedet i år, men derimod om en marginal tilbagegang.

Rema1000

Fakta håber dog at kunne vende en meget trist udvikling, som kæden har oplevet de senere år. Både kundetilfredsheden og indtjeningen har været dalende, og det skete på et tidspunkt, hvor Fakta havde meget travlt med at åbne nye butikker.

Nu er ekspansionen foreløbig sat på pause, og Niels Karstensen har i 2014 arbejdet med sine medarbejdere i Fakta om at justere konceptet. Discountkæden håber, at den har fundet formlen på, hvordan Fakta skal se ud i fremtiden, og således komme tilbage på vækstsporet, inden konkurrenterne æder for store markedsandele.

.

Discountmarkedet er vokset betydeligt de seneste år i Danmark, og tilsyneladende er toppen endnu ikke nået. Retail Institute Scandinavia har i en prognose netop vurderet, at discount om 10 år vil have en andel af det danske dagligvaremarked på 46 procent. I dag er markedsandelen på godt 40 procent.

Dog har der været så meget fart på butiksåbninger i de forskellige kæder de seneste år, at flere er ved at få kolde fødder. Kiwi, der er en del af Dagrofra, har netop fortalt, at den også må lukke 13 butikker. Dog har den 15 åbninger på tegnebrættet.

Den største discountkæde i Danmark målt på antal butikker er i dag Netto, som inklusive Døgn Netto, har 457 butikker. Fakta oplyser på sin hjemmeside om i alt 420 butikker. Første om nogle uger kommer der regnskaber fra dagligvarekæderne. Netto er ejet af Dansk Supermarked. Mens Fakta er en del af andelsbevægelsen Coop.

30BUSbank2.jpg

06busnetto3.jpg

28BUSSide-4-5-Ny-evt.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen