Berlingske Business

Netkunder ryger i toldfælde

Netkunder ryger i toldfælde - 1
Flere store forhandlere af især musik, film og tøj, som sælger direkte til danske forbrugere via nettet vildleder forbrugerne, der får store toldsmæk. Foto:

En udspekuleret forretningsfidus betyder, at mange danskere i disse dage får en uventet ekstraregning, når de handler i udenlandske internetbutikker.

Dykkende valutakurser har på kort tid gjort det særdeles attraktivt at bestille varer fra især England, men ofte sendes pakkerne i al hemmelighed fra en helt anden verdensdel, og så skal der pludselig betales både told, moms og gebyr. Det skriver metroXpress i dag.

»Det er dybt problematisk, for det vildleder forbrugerne og betyder, at man ikke kan stole på, at den pris, man betaler i første omgang, holder. I Danmark vil den slags være klart ulovligt,« siger Vagn Jelsøe, der er afdelingschef i Forbrugerpolitisk center ved Forbrugerrådet.

Fidusen bruges af flere store forhandlere af især musik, film og tøj, som sælger direkte til danske forbrugere.

På hjemmesiderne gør flag, sprog og priser i pund, euro og kroner tydeligt opmærksom på, at der er tale om butikker fra EU-lande.

Dermed burde de kunne handle told- og afgiftsfrit med kunder i alle andre lande i unionen.

Skader branchens omdømme
Hvad der ikke står tydeligt på hjemmesiderne er, at selvsamme butikker i vid udstrækning afsender deres varer fra eksempelvis Hong- kong.

Det betyder, at de kan sælges billigere, men besparelsen rammer kunden i nakken, når pakken pludselig får selskab af en regning for dansk moms og told plus 155 kroner i gebyr.

Foreningen for Distance og Internethandel tager afstand fra forretningsmetoden, som ifølge formand Morten Kamper skader hele branchens omdømme.

»Der er desværre nogle få firmaer, som ikke kan overholde helt normale spilleregler og på det nærmeste fupper kunderne. Det er utrolig ærgerligt både for branchen og for forbrugerne,« siger han til metroXpress.

Morten Kamper opfordrer forbrugerne til at være opmærksomme på det, der står med småt, og også gerne spørge forretningerne, hvis de er usikre på, hvor varerne sendes fra.

Hos Forbrugerrådet ser Vagn Jelsøe helst, at internetbutikker, der sender varer fra et andet land, end de giver indtryk af, bliver retsforfulgt. Noget, han dog vurderer, vil være stort set umuligt.

»Problemet er, at der ikke rigtig er klarhed over, hvilket lands love der gælder for hvad, når butikken er i et land, kunden i et andet, og afsendelsen sker fra et helt tredje. Det er et helt reelt problem ved international e-handel, og det bør der gøres noget ved,« siger han.

/Ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen