Berlingske Business

Nethandlere vil have fysiske butikker

unisport
Flere netbutikker åbner fysiske butikker - blandt andet Unisport, som er født digitale og nu åbner en stor butik på Strøget med elementer fra digital handel. Her er adm. direktør i Unisport Filip Domagala. Foto:

Mens den traditionelle detailhandel fortsat leder efter løsninger på at være til stede på digitale platforme, rykker flere online aktører ind på gader og stræder med fysiske butikker.

Hvis man frygter, at internettet vil udslette fysiske butikker, kan man glæde sig over en ny tendens i detailhandlen. Det lader nemlig til, at selv de digitale spillere gerne vil være til stede i den virkelige verden med fysiske butikker.

I USA har et af verdens største onlinehandelsfirmaer Amazon for nylig åbnet sin første butik i form af en boghandel, hvor bøgerne står på fysiske træhylder, og i Danmark er en af de mest digitalt orienterede nethandlere klar med en fysisk butik på Strøget i København.

Det er onlinebutikken Unisport.dk, som sælger fodboldudstyr, der med sin første fysiske butik i København har planer om at rulle det nye koncept ud på deres markeder. Ifølge Unisports administrerende direktør, Filip Domagala handler det om at skabe mere værdi for både brugere og leverandører.

14BUSjesper-luthman-2015031.jpg

»Fremtiden er ikke "pure play,« siger Filip Domagala og henviser til, at man ikke kun skal være til stede online eller fysisk. Man skal være til stede begge steder.

Unisport har siden 2002 rykket stort set alt salg på nettet, og er lykkedes med mange af de digitale løsninger, den traditionelle detailhandel umiddelbart har svært ved. Foruden onlinebutikken har Unisport for eksempel en omfattende tilstedeværelse på sociale medier. Butikken har sin egen YouTube-kanal med otte personer ansat og mange millioner visninger.

15BUSBilka nethandel.jpg

Men for at skabe endnu mere engagement og loyalitet hos kunderne er der altså ifølge Filip Domagala brug for at møde dem fysisk. Derfor bliver butikken også et sted, hvor man kan lade sig engagere i fodboldrelaterede emner som knytter sig til produkterne. I displays på væggene kan man for eksempel se prototyper på fodboldstøvler, og man kan prøve fodboldstøver af i et bur med bold og kunstgræs.

»Ambitionen er at skabe en butik, der ikke kun viser de nyeste produkter på markedet, men også giver folk en unik fodboldoplevelse, de ikke kan få andre steder,« siger Filip Domagala.


Den digitale herkomst fornægter sig heller ikke. Der er i alt 17 skærme i den 350 m2 store butik, og de skal hver især bidrage til et større tilhørsforhold til Unisport. Poster en kunde et billede fra butikken på det sociale medie Instragram, viser det sig på en stor skærm, ligesom kunderne kan gå i dybden med butikkens produkter på digitale skærme.

»Det skal starte med produktet. Men hvis digitale elementer kan hjælpe til en bedre oplevelse, vil vi gerne have det,« siger Filip Domagala.

Fra den akademiske verden lyder det også, at de såkaldte "pure players" ingen fremtid har. Scott Galloway, professor i marketing på New York University, har i et interview med Berlingske tidligere på året sagt, at fremtidens detailhandlere skal kunne begge dele - både være tilstede fysisk og online. "Forretninger er det nye sort i e-commerce. I dag er butikker en feature," mener den amerikanske professor.

pix-mobilenheder

Filip Domagala forventer ikke et overskud fra butikken på Strøget. Målet er, at den kan løbe rundt.

Unisport blev grundlagt i København i 1995. Virksomheden har hovedkvarter i Sydhavnen i København og beskæftiger over 100 medarbejdere. Unisport.dk opererer i Danmark, Sverige, Norge Finland, og Holland med lokale hjemmesider og åbnede i november 2015 op i Tyskland. I 2015 havde virksomheden en omsætning på 275 mio. kr., hvilket svarer til en vækst på 30 pct. fra året før. I starten af 2015 blev Unisport købt af kapitalfonden Nordic Capital, som også ejer sportsforretningen Sportmaster.

Den nye butik åbner lørdag den 5. december, og lørdagen efter fejres butikken med fodboldturnering i kælderen - som selvfølgelig kan følges direkte på YouTube og storskærme i forretningen.

Her er Unisports nye hybrid-butik

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen