Berlingske Business
12:14Rød dag blandt de danske eliteaktie

Nethandel vil slå grænsehandlen næste år

Nethandel. Til BM Business
Foto:

Grænsehandlen bliver i 2016 overhalet af indkøb på nettet. Det koster dyrt for staten, lyder det i en analyse.

I 2016 bliver de billige dåseøl ved grænsen slået af internettets mange udenlandske e-butikker.

Det skriver Jyllands-Posten baseret på en analyse fra interesseorganisationen Dansk Erhverv.

Ifølge analysen vil grænsehandlen over nettet stige til 12 milliarder kroner i 2016 og dermed overgå handlen i de fysiske grænsebutikker på ventet 11 milliarder kroner.

Det er resultatet af en stigning i handlen fra udlandet over nettet på 10-15 procent om året.

- Onlinekøb af varer i udlandet er nu et større problem end den traditionelle grænsehandel. Udfordringen vil vokse markant, for om fem år vil nethandel med varer købt uden for Danmark være næsten fordoblet, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel og transport hos Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv har regnet sig frem til, at onlinehandlen med udlandet i 2014 kostede 6700 arbejdspladser og 5,6 milliarder kroner i tabte skatter og afgifter til den danske stat.

05BUSSølbeck.jpg

Den øgede handel via nettet fra udlandet er dog ikke dårligt nyt for alle. Hos Forbrugerrådet bliver tallene positivt modtaget.

- Det giver forbrugerne bedre muligheder. Udvalget er større, og priserne er ofte lavere, siger Vagn Jelsø, vicedirektør i Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten.

Alligevel advarer direktør i Dansk Detail forbrugerne om, at de skal tænke på de danske forretninger - også når de foretager indkøb med musen.

15BUSehandel.jpg

- Det er rigtig vigtigt, at man som dansk forbruger tænker over, hvor man lægger sine penge henne. De butikker som man gerne vil handle i i morgen, det er også dem, som man skal bruge i dag, siger direktør i Dansk Detail Jens Birkeholm til Ritzau.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel, viser undersøgelser da også, at danske netbutikker er foretrukket blandt danske forbrugere.

Men det kniber for de danske forbrugere, når det kommer til at skelne mellem danske og udenlandske netbutikker, vurderer Retail Institute Scandinavia over for Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen