Berlingske Business

Nethandel slog rekord med amerikansk supershop-dag

BLACK FRIDAY
Det var ikke kun i de fysiske butikker, at der var gang i salget i USA under årets største shoppingdag Black Friday - også netbutikkerne oplevede rekordslag. Foto:

Onlinehandlen slog rekord i USA i forbindelse med det såkaldte Black Friday-udsalg. I Danmark oplevede nethandelbutik også stor stigning.

De amerikanske forbrugere handlede i løbet af torsdag og fredag for tre milliarder dollar – over 16 milliarder kroner <saxo:ch value="226 128 147"/> da udsalget efter Thanksgiving, det såkaldte Black Friday, gik i gang.

Ifølge AFP var det især tablet-computere og mobiltelefoner, der var storsællerter.

Især nethandlen oplevede en stor stigning og solgte ifølge AFP for 1,9 milliarder dollar fredag. Det er en stigning på 39 procent i forhold 2012, oplyser softwareudvikleren Adobe, der har analyseret 400 millioner besøg på omkring 2.000 amerikanske shopping-hjemmesider.

Black Friday-udsalget står ifølge National Retail Federation for mellem 20 og 40 procent af de amerikanske detailhandelbutikkers årlige salg.

I Danmark valgte ekstra mange danskere også at handle på nettet, oplyser pris- og forbrugertjenesten Pricerunner. Pricerunner havde fredag en stigning på 98 procent i antallet af shoppende, der benyttede hjemmesiden.

Ifølge Pricerunner har de fleste større danske netbutikker taget Black Friday-fænomenet til sig med store rabatter på flere varer.

»Selvom danskerne også havde fået løn fredag, var det alligevel en rekorddag af de helt store. Fredagen lå 70 procent over andre fredage i løbet af 2013. Det er ret vildt,« siger direktør i Pricerunner, Martin Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen