Berlingske Business

Nethandel bragte livet tilbage til landsby

Alken
Foto:

Østjyske by var »landsbydøden« nær, men det ændrede sig, da et onlinesupermarked kom til byen.

Det er knap tre måneder siden, at onlinesupermarkedet osuma.dk åbnede den digitale landhandel i den østjyske landsby Alken. Den foreløbige konklusion på projektet er, at det har været en stor succes, som har bragt livet tilbage til byen.

Det skriver Politiken.

Landsbyforskeren fra Aalborg Universitet Jørgen Møller er begejstret for projektet, fordi mange små danske landsbyer i disse år kæmper en hård dødskamp mod afvikling.

En undersøgelse af befolkningens boligønsker foretaget af Center for Bolig og Velfærd på Aalborg Universitet viser for eksempel, at 17 procent af befolkningen i 2001 ønskede at bo i de store byer, mens det tal i 2008 var steget til 24 procent.

Et klassisk symptom på begyndende afvikling er netop lukning af landsbyens købmand, og det var også det første faresignal i Alken.

»Da købmanden efter 20 år lukkede, døde hele byen. Det uforpligtende sociale møde, man havde i butikken, forsvandt,« siger direktøren bag osuma.dk, Jesper Elkjær. til avisen.

»Derfor nedsatte man en arbejdsgruppe, som kom frem til, at man enten selv skulle vælge at drive en købmand på frivillig basis, eller også skulle man indgå et samarbejde med osuma.dk. Det var for vanskeligt at drive en forretning helt alene, så de valgte osuma.dk,« tilføjer han.

Jørgen Møller fra Aalborg Universitet ser et stort potentiale i projektet i forhold til at modvirke det voksende fænomen, han kalder for »landsbydøden«:

»For en gangs skyld er jeg ikke skeptisk overhovedet, for jeg synes, der kommer flere og flere mørke skyer over landsbyerne, men det her forsøg i Alken er et rigtig godt projekt. Det viser, hvor godt det kan gå, hvis man udnytter de nyeste teknologiske landvindinger,« siger Jørgen Møller til Politiken.

Han pointerer dog, at en af årsagerne til, at projektet er en succes, er de frivilliges engagement.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen