Berlingske Business
17:42

Netbutikkerne triumferer på Black Friday

Black Friday i Aarhus
Black Friday Foto:

Black Friday skulle egentlig være de fysiske butikkers redningsvest, men nu lister nethandlen sig tættere på og erobrer markedsandele.

Du undgår at stå i den lange kø med en kold to-go-latte. Du er en af de første, der får fat i de gode tilbud. Det er nogle af begrundelserne for, at flere danskere vil shoppe amok på nettet og ikke i de fysiske butikker på Black Friday.

pix-Sort fredag

Væksten sker på nettet – så kontant er meldingen fra Per Østergaard Jacobsen, som er ekstern lektor på CBS på instituttet for produktion og erhvervsøkonomi. I USA ser man, at det går ned af bakke for de fysiske butikker, hvorimod nethandlen stiger og tager flere markedsandele. Den tendens vil også ske i Danmark, spår han.

»Vi ved fra vores analyser, at detailhandlens fysiske butikkers omsætning er relativ stabil, og samtidig ser vi en omsætning på nettet, der er i vækst. Fortsætter det de kommende år, og det peger alle prognoser på, at det gør, vinder netbutikkerne markedsandele,« understreger Per Østergaard Jacobsen.

Black Friday i Herlev

Siden 2012 er det gået jævnt ned af bakke for de fysiske butikker i USA. Men den samlede vækst på den store, sorte handelsdag er der stadig, men den figurerer på nettet, forklarer Per Østergaard Jacobsen. Det samme billede tegner sig i Danmark.

»På det danske marked bliver Black Friday flyttet fra at være en kunstig saltindsprøjtning på forretninger, der har det svært ved at omsætte, til at blive et selvmål for dem, fordi omsætningen bliver flyttet over på nettet,« uddyber han og tilføjer, at den sorte fredag for de fysiske butikker svarer til at tisse i bukserne for at holde varmen.

Mads Nørgaard

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har undersøgt, hvor folk forventer at jage tilbud på Black Friday. Og de danske netbutikker lister sig højere og højere op som danskernes foretrukne indkøbskanal. Omkring 45 pct. regner med at købe på nettet, og lidt over 47 pct. vil gå ned i butikkerne og købe de gode tilbud. Netbutikker høster altså flere markedsandele i Danmark.

Hos Mediabrands ser man det ikke som en usædvanlig tendens, da flere etablerede butikker også har en hjemmeside. Detailhandlere har fået et ekstra ben at stå på, og derfor er det ikke en udfordring, at omsætningen er i vækst på nettet. Det er blot et udtryk for, at detailhandlere kan finde ud at kombinere begge, forklarer Mediabrands' chief digital officer, Michael Ingemann.

Udenlandske netbutikker er populære

Men på fredag er der også tilbud uden for landets grænser. Det betyder, at danskerne også kan finde gode tilbud på udenlandske netbutikker. Det generelle problem med, at vi køber flere varer fra udlandet, ophører altså ikke på fredag – blot fordi danske butikker skilter med gode tilbud.

USA-HOLIDAYSHOPPING/

»Vi har en foruroligende nethandel over grænsen. Det er en meget kedelig tendens. Når vi hører om, at den fysiske grænsehandel er nede på 8 pct. Græder vi her, for det tal gælder ikke nethandlen. Det er meget større,« siger adm. direktør Niels Ralund

I år regner FDIH med, at den udenlandske nethandel vil komme over 30 mia. kroner, og det tal vil kun stige de kommende år. Det betyder, at de danske butikker og netbutikker er i skarp konkurrence med internationale spillere også. Desværre går det ikke så meget den anden vej - for de danske netbutikker får ikke langet så mange varer over grænsen.

I år forventer FDIH, at danskerne vil handle for mere end 100 mia. kroner, og det er inklusiv den udenlandske e-handel. Men den udenlandske ehandel bliver større og større, og derfor kan de 30 mia. kroner hurtigt blive til meget mere i de kommende år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen