Berlingske Business

Netbutikker tvinges til ulovlige prisaftaler

Nethandel
Når producenterne forsøger at bestemme, hvilke priser e-butikkerne skal sælge til, er der tale om ulovlig prisfastsættelse. Arkivfoto

Producenter af mærkevarer forsøger ofte at tvinge netbutikker til at kræve faste mindstepriser. Det er ulovligt, fastslår advokater.

Det er ganske almindeligt, at danske netbutikker bliver mødt af producenter, der kræver, at deres produkter bliver solgt til bestemte priser.

Det skriver Børsen.

En stikprøve blandt 63 medlemmer af Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) viser, at 31 procent har oplevet at producenter eller leverandører kræver mindstepriser hos netbutikkerne, hvis de vil have leveret varer.

BR

Når producenterne forsøger at bestemme, hvilke priser e-butikkerne skal sælge til, er der tale om ulovlig prisfastsættelse.

»Det er pivhamrende ulovligt, at man forsøger at presse netbutikkerne til at fastsætte mindstepriser eller bindende videresalgspriser for varer,« siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH til Børsen.

pix-mobilenheder

Også flere advokatbureauer kender til problemet.

Vi ser nogen gange mærkevareproducenter, der tror, at de kan afskære netbutikkerne fra at sælge på nettet. Og det må man ikke," siger Morten Kofmann, partner i Kromann Reumert, til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen