Berlingske Business
07:25Godmorgen - Det sker på markederne

Nestlé taber kaffe-kapsel-krigen

Nestlé
Foto:

En domstol i Tyskland har underkendt Nestlés forsøg på at stoppe salget af billigere kaffe-kapsler til deres populære Nespresso-maskiner.

Kaffemaskinen Nespresso, der har fast plads på et stigende antal danske køkkenborde kan meget snart blive billigere i drift.

En tysk domstol har underkendt Nestlés forsøg på at stoppe andre firmaers markedsføring af kaffekapsler til maskinen, og dermed er der frit spil for produkterne, der kan købes helt op til en tredjedel billigere end Nestlés original. Det skriver ft.com.



Sagsanlægget fra den schweiziske fødevaregigant var rettet mod Ethical Coffee Company, der er stiftet af en tidligere chef i netop Nespresso, Jean-Paul Gaillard og distributionsselskabet Betron. Men domstolen i Düsseldorf fastslog, at en forbruger, der køber en Nespresso-maskine har ret til selv at bestemme, hvordan den skal bruges - herunder at brygge kaffe med kapsler fra andre producenter.

Kaffemaskine


Den tidligere Nespresso-chef er ikke overrasket.

"Det, som Nestlé gør, er det samme som printer-producenterne forsøgte, da andre virksomheder begyndte at lave farvepatroner. Producenten forsøger altid at beholde monopolet, men andre selskaber starter op og udfordrer det. Det her er det frie marked, der fungerer, og det er godt for forbrugeren," siger Jean-Paul Gaillard.

Nestlé derimod tror fortsat på kampen mod kopivarerne og er skuffet over kendelsen og fortsætter kampen mod kopivarerne. Motivationen er ikke til at tage fejl af. Varemærket Nespresso udgjorde fire procent af Nestlés samlede omsætning i 2011 - i alt 3,6 milliarder dollar, hvilket svarer til mere end 21,5 milliarder danske kroner.

Selskabet offentliggør ikke, hvordan fordelingen er mellem salget af kaffemaskinerne og de tilhørende kapsler.



Nestlé har allerede lagt sag an mod to rivaliserende kaffeproducenter i Schweiz, hvor blandt andet landets største supermarkedskæde har lanceret sin egen version af kaffekapslen.

Lignende sager verserer i Frankrig, Belgien og Holland blandt andet mod den amerikanske fødevarevirksomhed Sara Lee, og den officielle udmelding er, at man vil "fortsætte med at tage juridiske initiativer for at beskytte vores patent-rettigheder."

Starbucks

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen