Berlingske Business

Nestlé investerer i amerikansk kaffebar og bliver konkurrent til Starbucks

BLUEBOTTLE-M&A/NESTLE
Verdens største føde- og drikkevareselskab, Nestlé, investerer i den amerikanske kaffebar og risteri Blue Bottle, der vurderes til at være mere end 700 mio. dollar (ca. 43,7 mio. kr.) værd. Foto:

Verdens største føde- og drikkevareselskab, Nestlé, investerer i den amerikanske kaffebar og risteri Blue Bottle, der vurderes til at være mere end 700 mio. dollar (ca. 43,7 mio. kr.) værd.

Det skriver Financial Times.

Nestlé udvider ved investeringen i den hurtigvoksende virksomhed Blue Bottle sin markedsandel på det amerikanske kaffemarked og udfordrer eksisterende kaffekæmper såsom Starbucks og Keurig Green Mountain.

Ifølge Financial Times vil Nestlé indtage en majoritetspost i virksomheden med en aktiebesiddelse på 68 pct., som Nestlé vil betale op til 500 mio. dollar (ca. 3,1 mia. kr.) for. Investeringen er en del af et strategisk skift ind i detailindustrien for Nestlé.

29BUSNestlw-141348.jpg

Patrice Bula, der er marketingsdirektør for Nestlé, har udtalt til Financial Times, at Blue Bottle vil fortsætte dets forretninger, og der kommer ikke til at ske nogle ledelsesændringer i selskabet efter investeringen. Yderligere vurderer hun, at virksomheden har nogle egenskaber, som Nestlé ikke besidder.

»Nestlé investerer i et hold og en ekspertise, som vi ikke rigtigt besidder selv,« siger Patrice Bula til avisen.

Nestlé vil i stedet bidrage med at bygge et stærkt brand for Blue Bottle.

»Vi er et selskab der bygger brands, og vi vil hjælpe holdet bag Blue Bottle med at bygge det stærkeste mulige brand målrettet mod millennials i USA,« siger Patrice Bula til Financial Times.

30BUSNestl-111129.jpg

Millennials er generationen på mellem 20 og 35 år. De er den største årgang i USA lige nu og er opvokset med affaldssortering, gratisnyheder og Google.

Blue Bottle blev stiftet i starten af 00'erne og har formået at rejse kapital på i alt 120 mio. dollar (ca. 749,7 mio. kr.) fra investorer, heriblandt Bono og stifterne af Twitter.

/ritzau/FINANS

sukker

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen