Berlingske Business

Nemlig.com tager første skridt til Jylland

stefan
Stifter, ejer og adm. direktør Stefan Plenge i Nemlig.com Foto:

Det har været planen siden 2010, men nu tager netsupermarkedet for første gang hul på handel med dagligvarer i Jylland. Udvidelsen giver potentielt cirka 680.000 kunder mere i butikken, men der er stadig lange udsigter til, at Nemlig.com tjener penge.

Med håbet om, at vi alle sammen en dag køber vores dagligvarer på internettet, udvider Nemlig.com nu netsupermarkedet til Jylland. Administrerende direktør og ejer af Nemlig.com, Stefan Plenge, har siden Nemlig.coms start i København for seks år siden haft ambitioner om at køre dagligvarer ud til alle danskere. Nu tager han første skridt mod vest med udvidelse af butikken i Østjylland med blandt andet Aarhus, Silkeborg, Skanderborg og Randers.

»Det, at vi nu for alvor kan tage hul på at rulle ud over det danske land, er en meget stor del af det, som var en af de første målsætninger, da Nemlig.com blev skabt. Det er virkelig en milepæl for os. Det er en direkte forlængelse af de meget store investeringer, vi foretog sidste år,« siger Stefan Plenge og tilføjer:

»Rent økonomisk betyder det, at vi får en stor stigning i omsætningen. Vi har en ambition om, at vi de første 12 måneder skal nå en omsætning på minimum 100 millioner kroner i Østjylland. Men det er kun begyndelsen.«

Forventningerne til omsætningen i 2016 er at ramme en mia. kroner, og udvidelsen til Østjylland giver potentielt cirka 680.000 flere kunder i netbutikken. En af dem er medejer og formand Anders Holch Povlsen, som købte sig ind i Nemlig.com i 2014 og ejer 49 procent af virksomheden. Med den stenrige Bestseller-ejer om bord blev det muligt at lægge en langsigtet strategi for Nemlig.co. Og særligt sidste år blev der investeret massivt i tiltag, der ifølge Stefan Plenge ikke kommer til at generere et overskud forløbig.

Store investeringer

Investeringerne i 2015 løb op i et trecifret millionbeløb blandt andet til et nyt logistikcenter, som giver mulighed for at køre varer ud til hele Danmark fra én adresse. Det har altså i første omgang dannet grundlaget for den geografiske ekspansion, som er en forudsætning for at skabe den volumen, der skal til for at gøre forretningen rentabel.

I 2015 måtte Nemlig.com indkassere et underskud på 93 millioner kroner, og Stefan Plenge forventer heller ikke at se plus på bundlinjen i 2016 på trods af udvidelsen.

»Anders (Holch Povlsen, red.) og jeg er fuldstændig overbeviste om, at dagligvare­handel på nettet kommer til at blive den primære måde, danskerne køber dagligvarer på. I det lys kræver det vedvarende meget store investeringer både i IT, logistik, koncept og organisation,« siger Stefan Plenge.

Bundgaard

Det er heller ikke omkostningsfrit at åbne netbutikken for de prisbevidste jyder. Nemlig.com har i forbindelse med udvidelsen udvidet netbutikkens discountsortiment med 30 procent for at imødekomme efterspørgslen på billige dagligvarer. Samtidig bliver der åbnet en central i Jylland, hvor varerne bliver kørt til fra logistikcenteret i København og ompakket.

»Det er ikke gratis at åbne i Jylland og udvide discountsortimentet med 30 procent, skulle jeg hilse at sige,« siger Stefan Plenge, som understreger, at han og formand Anders Holch Povlsen er villige til at vente lang tid på overskud.

»Vi er klar til at tage endnu en god periode, før vi ser et resultat på bundlinjen, vi er stolte af. Men selvfølgelig bliver vi profitable,« siger han.

Mandag - Jakob Riis

Konkurrencen fra Coop

Nemlig.com er ikke den eneste udbyder af dagligvarer på nettet. Tidligere på året udrullede Coop.dk konceptet MAD, som også kører dagligvarer ud til hele landet. Den største forskel på Coops koncept og Nemlig.com er tidsintervallet for levering, hvor Nemlig.com både i København og Jylland arbejder med timeintervaller, mens Coop.dk i Jylland leverer med længere tidsintervaller.

Ifølge Stefan Plenge udvider Nemlig.com yderligere til andre dele af landet i løbet af 2016.

22BUS103102900-133344.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen