Berlingske Business

Nedsat ølafgift tiltrækker svenske grænsehandlende

scandlines helsingør helsingborg
Foto:

Folketingets indsats for at bremse danskernes grænsehandel i Tyskland har sat gang i den svenske grænsehandel i Danmark. I hvert fald oplever Scandlines vækst i endagstrafikken og ølsalget på ruten Helsingør-Helsingborg.

Den danske afgiftssænkning på øl synes ikke blot at have effekt i Danmark. Også Scandlines, som blandt andet sejler på færgeruten Helsingør-Helsingborg, oplever vækst i antallet af rejsende – og salget af øl.

”I juli har vi haft cirka 24.000 flere landgangspassagerer sammenlignet med juli 2012, hvilket er en vækst på omkring fem procent, og vi tror, at dette er en direkte effekt af afgiftssænkningen på øl i Danmark,” siger Henrik Rørbæk, linjechef på Scandlines-ruten Helsingør-Helsingborg.

Den 1. juli i år blev afgiften på øl sat ned i Danmark, men allerede i juni satte Scandlines priserne ned på øl om bord. Effekten lod ifølge Scandlines ikke vente på sig, og allerede i juni steg salget af øl om bord med cirka 40 procent, og væksten fortsætter, oplyser rederiet. I juli blev der i gennemsnit solgt mere end 1.600 kasser eller over 38.000 øl dagligt om bord på Scandlines-færgerne, hvilket er 40 procent mere end sidste år.

Samtidig med at antallet af landgangpassagerer stiger, falder biltrafikken mellem Helsingør og Helsingborg. I juli blev der transporteret cirka 214.000 personbiler, hvilket er et fald på omkring seks procent sammenlignet med juli måned sidste år. Tilvæksten i landgangspassagerer kompenserer dog sammen med en stigning i bustrafikken på 11 procent for faldet i biltrafikken.

”Vi ser en tydelige trend i år, at antallet af korttidsrejsende stiger, mens ferietrafikken bliver mindre. Vi tror, at dette primært hænger sammen med, at interessen for at købe ind i Danmark vender tilbage,” siger Henrik Rørbæk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen