Berlingske Business

Mystikken breder sig efter koks med Lauritz-ejendom

Rovsingsgade 68
Rovsingsgade 68 - Lauritz.com Foto:

Både Dansk Aktionærforening og ekspert i børsforhold undrer sig over forløbet med problematisk Lauritz-ejendom, som et dansk ejendomsselskab nu alligevel ikke vil købe. Salgskokset betyder, at Lauritz.com må vinke farvel til en større millionindtægt.

Investorer i auktionshuset Lauritz.com ligner taberne i en større karruseltur med en nedslidt ejendom i udkanten af Østerbro. Lauritz.com-ejer, Bengt Sundstrøm, købte i sin tid bygningen for 57 mio. kr. via sit private selskab og stoppede i foråret ejendommen ind i auktionshuset, der købte lagerbygningen på Rovsingsgade for omkring 50 mio. kr. Sundstrøm havde inden da selv forsøgt at komme af med lagerbygningen i årevis.

Da Lauritz.com købte ejendommen, blev den efterfølgende solgt for omkring 51 mio. kr. på en såkaldt »sales- and lease back-aftale« til Ejendomsselskabet Norden, som betød, at Lauritz.com skulle leje sig tilbage i bygningen på en 15-årig kontrakt. Planen var, at ejendommen skulle fungere som både auktionshus og hovedkontor for Lauritz.com. Auktionshuset forpligtede sig ifølge aftalen samtidig til at stå for en omfattende renovering af ejendommen, inden den overgik til den nye ejer.

Søndag aften måtte Lauritz.com dog via en selskabsmeddelelse fortælle, at Ejendomsselskabet Norden alligevel ikke vil købe den gamle Lauritz-bygning. Det betyder, at Lauritz.com nu igen hænger på problembarnet på Østerbro.

lau

Ekspert i børsforhold og redaktør af Økonomisk Ugebrev, Morten Langer, finder forløbet med Lauritz-ejendommen temmelig mystik. Ifølge Langer kunne noget tyde på, at Bengt Sundstrøm har solgt den problemfyldte ejendom alt for dyrt til Lauritz.com, hvor Sundstrøm både er bestyrelsesformand og ejer.

»Det kunne godt indikere, at ejendommen er blevet solgt alt for dyrt ind i Lauritz.com. Der er flere indicier, som peger i retning af, at der er et eller andet galt i den her sag,« siger Morten W. Langer.

Berlingske Business har forsøgt at finde frem til, hvorfor Ejendomsselskabet Norden efter flere måneders overvejelser nu har valgt at rive købskontrakten på Lauritz-bygningen i stykker.

I en meget kortfattet mail svarer ejendomsselskabets direktør Peter Andreassen, at selskabet ikke ønsker at udtale sig om sagen, men henviser i stedet til selskabsmeddelelsen fra Lauritz.com.

Billede

Også hos Dansk Aktionærforening vækker den kiksede ejendomshandel hos Lauritz.com undren. Her peger foreningens formand Niels Mengel på, at den aflyste ejendomshandel lander i kølvandet af et skuffende halvårsregnskab fra auktionshuset, der i slutningen af august måtte krybe til korset og fortælle, at selskabet har oplevet et fald i omsætningen på auktioner på 11,6 pct.

»Jeg synes, at det er uheldigt, at vi nu igen ser en korrektion hos Lauritz.com. I første omgang kom der en korrektion i forbindelse med omsætningen efter børsintroduktionen. Nu kommer der så en korrektion i forhold til, at en forventet handel med en ejendom ikke bliver til noget. Det er i øvrigt en ejendom, som er kommet ind i Lauritz.com via selskabets ejer,« siger Niels Mengel.

Dansk Aktionærforening bryder sig grundlæggende ikke om ledelsesforholdene i det børsnoterede auktionshus, hvor Bengt Sundstrøm indtager posten som bestyrelsesformand, mens hans kone, Mette Rode Sundstrøm, er administrerende direktør. Relationen mellem auktionshusets to øverste aktører er simpelthen alt for tæt, lyder kritikken.

»Vores holdning har hele tiden været, at vi ikke bryder os om ledelseskonstruktionen i Lauritz.com,« siger Niels Mengel.

dd

Lauritz.com var igennem en særdeles turbulent børsnotering i juni, der i første omgang blev udskudt i sidste øjeblik. Få uger senere landede det omdiskuterede auktionshus så alligevel på børsen til en noget lavere pris.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen