Berlingske Business

Myndighederne slipper grebet om dansk modevirksomhed

Mads Ryder - Til MS
Mads Ryder, topchef i IC Companys, kan nu glæde sig over, at der ifølge Konkurrencestyrelsen ikke var grundlag for en sag mod IC Group. Foto:

Modevirksomheden IC Group blev sidste år anmeldt til Konkurrencestyrelsen for diktat af priserne. Nu er sagen er droppet af konkurrencemyndighederne.

I november 2014 blev IC Group meldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at køre med faste udsalgspriser og dermed overtræde konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser.

Anmeldelsen blev indgivet af en nu forhenværende franchisetager, Walsø Tøj ApS, som i en årrække drev fem Companys-butikker på Sjælland med salg af tøjmærker fra IC Group, blandt andet InWear, Part Two og Tiger of Sweden.

Baggrunden for anmeldelsen var ifølge direktør i Walsø Tøj ApS, Thomas Walsø Christensen, at IC Group ville diktere, hvornår butikkerne måtte køre med udsalgspriser.

»Vi måtte ikke sætte priserne ned i Companys-butikkerne uden for udsalgsperioderne eller uden for perioder med mid season sales. Hvis vi lavede rabat på alt i hele butikken og markedsførste det uden for disse perioder, så faldt hammeren,« sagde Thomas Walsø Christensen til Berlingske kort efter anmeldelsen.

Han nævnte blandt andet en annonce på Facebook for Companys-butikken i Ringsted med teksten »Psssst, HUSK vi stadig kører -30 % på alle varer i butikken«. Den annonce reagerede IC Group prompte på med følgende mail.

»Jeg troede, vi aftalte, at dette skulle stoppe? Lige slået op på Facebook...« skrev en medarbejder i IC Companys i en mail til Walsø Tøj med en kopi af Facebook-annoncen indsat i mailen.

Konkurrencestyrelsen har gransket den dokumentation, som Walsø Tøj ApS indsendte sammen med anmeldelsen, og konkurrencemyndighederne har også haft en dialog med IC Group om sagen. Men ifølge Konkurrencestyrelsen var der ikke grundlag for en sag mod IC Group.

»Sagen er lukket for længst, for der var ikke noget, der tydede på, at der var foregået noget som helst ulovligt,» siger Peter Langkjær, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Center for efterforskning og karteller.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen