Berlingske Business

Musselmalet dansk porcelæn storsælger: Ejere sikret trecifret milliongevinst

Royal 2
Det musselmalede stel var Royal Copenhagens første stel. I dag – flere end 240 år senere – er det stadig et verdenskendt og eftertragtet porcelænsstel. Foto:

Royal Copenhagens ejere øgede omsætningen med 22 pct. i fjor, mens indtjeningen nærmede sig en kvart milliard, viser nyt regnskab.

Selv om det danske porcelæn med de tre blå bølger har rødder tilbage til 1775, er de ikoniske kopper og tallerkner ikke blevet mindre populære med tiden.

I hvert fald har selskabet bag, Fiskars Denmark A/S, fuld fart på salget – og ikke mindst indtjeningen, som i 2017 endte på 216 mio. kroner mod 114 mio. kroner året før.

Designprodukterne under Royal Copenhagen ligger hos den finske, børsnoterede koncern Fiskars. Dens danske selskab har netop indleveret regnskabet for 2017, og det viser en vækst i omsætningen på 22 pct. til 890 mio. kroner.

Både årets omsætning og indtjening har overgået ledelsens forventninger, fremgår det af ledelsesberetningen.

Dansk porcelæn sælger også i Asien og USA

Selskabet udvikler, producerer og markedsfører det kongelige porcelæn med særlig fokus på udvalgte markeder i Skandinavien, Asien, USA og det øvrige Europa. Sortimentet omfatter både klassiske og nyudviklede stel, som er håndmalet, samt figurer og gaveartikler.

Salget sker primært gennem dattervirksomheder, faghandel og agenter. Derudover har Fiskars selv fire danske Royal Copenhagen-butikker i København, Aarhus, Vejle og på Frederiksberg.

Fiskars Denmark rummer ud over Royal Copenhagen også en række andre mærker og aktiviteter. Det er blandt andet glas og designprodukter under navnet Iittala samt have- og køkkenprodukter med navnet Fiskars.

Royal Copenhagen blev i 2015 rykket op til at være et af Fiskars-koncernens prioriterede mærker, der satses på globalt frem for kun regionalt.

»Royal Copenhagen er Fiskars’ største aktivitet i Danmark og fylder ganske meget rent omsætningsmæssigt – uden at vi vil uddybe det. Salget vokser markant både i Europa og Danmark,« udtalte selskabets tidligere direktør, Lars Tandrup, sidste år til Finans.

Selskabet forventer, at omsætning og indtjening i 2018 vil være på niveau eller over 2017.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen