Berlingske Business

Modemilliardær taber penge på Zalandos kreditkneb

Anders Holch
Anders Holch Povlsen kan glæde sig over fremgang i Zalando, som han ejer 10 procent af. Foto:

Den tyske onlinebutik Zalando, som den danske modemilliardær Anders Holck Povlsen er medejer af, øger sit salg hurtigere end forventet. Men Zalando-aktien dykker markant på grund af øgede omkostninger i forbindelse med indførelse af en ny kreditordning.

Bestseller-ejer, Anders Holch Povlsen, har grund til at trække på smilebåndet, selv på en gråvejrsdag i juli. I hvert fald hvis han tager de langsigtede briller på. Tager han derimod de kortsigtede briller på, er der ingen grund til smil.

Tegning: Bob Katzenelson

Anders Holch Povlsen investerede nemlig for to år siden et anslået milliardbeløb i den tyske onlinebutik Zalando og ejer dermed 10 procent af det børsnoterede selskab, som i dag har fremlagt kvartalstal med fremgang på omsætningen.

De foreløbige tal for perioden april-juni viser, at Zalando vokser hurtigere end forventet. Omsætningen voksede i andet kvartal ifølge foreløbige tal med 33-35 procent til 727-738 millioner euro fra 546 millioner euro i samme periode sidste år, hvilket var væsentligt højere end analytikernes forventninger - og Zalandos egne mål.

Pakkepost

Alligevel falder Zalando-aktien tirsdag formiddag markant. Aktien lå i løbet af formiddagen på et fald på 5,5 procent.

Markedets hårde modtagelse af Zalandos foreløbige tal for andet kvartal skyldes et fald i indtjeningen på grund af højere omkostninger i forbindelse med en »bill-me-later« plan, som er en kreditordning til modebutikkens kunder.

I Tyskland, Østrig og Schweitz er betaling med faktura ved modtagelse af pakken den mest almindelige betalingsform i forbindelse med handel på Zalando. Men Zalando vil med »bill-me-later«-modellen forsøge at lokke kunderne til at betale med kreditkort i stedet.

Zalando forventer at opnå et driftsoverskud på 22-37 millioner euro. Det svarer til en overskudsgrad på 3-5 procent for andet kvartal. I 2014 lå driftsoverskuddet for andet kvartal på 35 millioner euro.

Rubin Ritter, som er en del af Zalando-ledelsen siger i en meddelelse, at Zalando med dagens regnskabstal fortsætter med at levere en »unik kombination af vækst i skala og rentabilitet.«

»At øge vores væksthastighed til tæt på 35 procent er en ekstraordinær præstation af vores team,« siger Rubin Ritter.

Mens den danske pendant i form af Stylepit - som Anders Holch Povlsen også har været involveret i - har kæmpet for at begå sig på det nådesløse internet, går det altså anderledes godt for Zalando.

02BUSstenbeck.jpg

2014 var første år med sorte tal på bundlinjen. Modevirksomheden omsatte i 2014 for 2,2 milliarder euro, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til 2013, mens driftsoverskuddet landede på 62,1 millioner euro mod et underskud på 113,9 millioner kroner året før.

Virksomheden havde i 2014 14,7 millioner aktive kunder.

Tallene for andet kvartal er foreløbige. De endelige tal bliver offentliggjort den 13. august.

Pix-Zalando

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen