Berlingske Business

Modekoncern sender millioner tilbage til aktionærer

Pix Mads
IC Groups topchef Mads Ryder præsenterede onsdag morgen årsregnskab for modekoncernen. Foto:

Den danske modekoncern IC Group har fremgang i kerneforretningen og betaler udbytte på samlet 68 millioner kroner. Selskabet forventer et ekstraordinært udbytte næste år.

Den danske modekoncern IC Group, som har Peak Performance, Tiger of Sweden og By Malene Birger under sig, sender 68 millioner kroner tilbage til aktionærerne, svarende til 4 kroner per aktie.

Der er mere i vente for modeselskabets aktionærer, for IC Group lægger op til et ekstraordinært udbytte i løbet af regnskabsåret 2015/2016 på 75 millioner kroner, hvis selskabet præsterer som forventet.

De seneste to regnskabsår har der været ekstraordinære udbytter på i alt 200 millioner kroner på grund af meget positive pengestrømme fra driften.

Pix-Yde

Dagens nyhed kommer i forbindelse med fremlæggelse af årsregnskab for 2014/2015, der viser fremgang i kerneforretningen og en samlet vækst i omsætningen på 2,9 procent (4,9 procent i lokal valuta). I kroner og ører lyder toplinjen på 2,63 milliarder kroner mod 2,56 millarder kroner året før.

Resultat af primær drift (EBIT) blev 207 millioner kroner, hvilket er i tråd med selskabets egne forventninger til året. EBIT var negativt påvirket af overskydende kapacitetsomkostninger på 26 millioner kroner relateret til frasalg af brands og ekstraordinære hensættelser på 12 millioner kroner.

Det er IC Groups første hele regnskabsår med en strammere portefølje af brands bestående af Tiger of Sweden, Peak Performance, By Malene Birger, Saint Tropez og Designers Remix.

Designers Nest Designers Nest

I seneste regnskabsperiode solgte IC Group nemlig mærkerne InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury fra til DK Company. Selskabet er stadig interesseret i at komme af med Saint Tropez og Designers Remix, og de to brands har da også skuffet i det forgangne år. Omsætningen for de to brands lå på 400 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på 5,8 procent (-5 procent i lokal valuta).

IC Groups administrerende direktør, Mads Ryder, lægger heller ikke skjul på, at hans fokus er på kerneforretningen og de såkaldte premium-brands.

»Vi har et klart og entydigt fokus på Premium segmentet, og vi har tre stærke Premium brands, som i år har leveret gode og tilfredsstillende resultater,« udtaler han i en meddelelse.

Tiger og Sweden er med en vækst på 6,9 procent det brand med størst fremgang. Omsætningen nåede i år 943 millioner kroner mod 883 millioner kroner året før. Selskabet forventer en fortsat positiv udvikling for kerneforretningen i næste regnskabsår.

»Nu har vi en struktur, som understøtter de vækstplaner, vi har for hver af de tre brands. De har alle et stærkt potentiale for fortsat international ekspansion. Det potentiale skal høstet, og vi skal udnytte alle de muligheder, vi ser forude. Vi skal og vil levere mere, end vi gør i dag – både hvad angår vækst og indtjening. Det er vi fast besluttet på,« lyder det i meddelelsen fra Mads Ryder.

Mads Ryder - Til MS

Topchefen fik ved sin ansættelse i 2013 besked på at trimme modekoncernen, og det er altså den opgave, Mads Ryder er i gang med at eksekvere i IC Group.

Bundlinjen landede i regnskabsåret på 140 millioner kroner mod 165 millioner kroner i regnskabsåret 2013/14.

IC Group, der blandt andet står bag tøjkæder som Tiger of Sweden og By Malene Birger, må notere en lille tilbagegang i deres omsætning:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen