Berlingske Business

Modehuset Versace lægger pelsen på hylden

versace
Modellen Natasha Poly går her catwalk for Versace i en pelskreation fra 2017s efterår/vinter-kollektion. Det skal imidlertid være slut med pelse nu, erklærer modehusets overhoved, Donatella Versace, der dermed sender Versace i fodsporerne på en række andre store modehuse. Foto:

Modehuset Versace vil stoppe med at bruge pels i mærkets produkter.

Det fortæller den italienske modedronning og Versaces kreative direktør, Donatella Versace, i et interview med The Economists kulturmagasin, 1843.

»Pels? Jeg er færdig med det.«

»Jeg ønsker ikke at dræbe dyr for at skabe mode. Det føles ikke rigtigt,« siger hun.

Donatella Versace giver ikke yderligere detaljer om den drastiske ændring.

Versace tilslutter sig dermed et væld af andre modemærker, som er stoppet med at bruge pels. Det gælder blandt andet Armani, Calvin Klein, Hugo Boss og Ralph Lauren.

BM

Ifølge organisationen Human Society International (HSI), der kæmper for at gøre en ende på pelshandel, har Versace historisk set brugt meget pels på tværs af arter. Blandt andet mink og mårhund.

HSI bemærker desuden, at efterår-/vinterkollektionen 2017 omfattede frakker af mink og ræv.

»Versace er et enormt indflydelsesrigt luksusmærke, der symboliserer overflod og glamour.«

»Beslutningen om at stoppe med at bruge pels viser, at medmenneskelig mode aldrig har været mere trendy end nu,« siger den administrerende direktør for HSI's britiske afdeling, Claire Bass.

11BUSFASHION-1-154224.jpg

Omvendt siger organisationen International Fur Federation, at den er »skuffet« over Versaces beslutning.

»Størstedelen af de bedste designere vil fortsætte med at bruge pels, fordi de ved, det er et naturprodukt, som er produceret på ansvarlig vis,« siger administrerende direktør Mark Oaten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen