Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Modehuse finder penge i yogapants

CHINA-ECONOMY-OUTPUT
Amerikanernes kærlighed til den afslappede stil er gået hårdt ud over en anden darling, nemlig cowboybukser. I 2014 var salget af træningsbukser ifølge NPD Group for første gang omtrent på samme niveau som salget af jeans. Foto:

Det danske modemærke Peak Performance har sendt et hold designere til USA for at aflure den nye afslappende stil "athleisure", som blandt andet har sendt Levis ud af kurs. Den afslappede stil er kommet for at blive, mener flere.

Athleisure. Det lignede en dille, men bliver nu taget ganske seriøst af den internationale modeverden. Begrebet dækker over en afslappet stil, som især amerikanske kvinder har taget til sig, og tøjet ligner mest af alt fashionabelt træningstøj.

Ifølge den internationale analysevirksomhed NPD Group brugte amerikanske forbrugere 2 milliarder dollar, svarende til cirka 13,7 milliarder kroner, mere på tøj, sko og accessories i 2014 end året før, og væksten er drevet af træningstøj til kvinder.

Designers Nest Designers Nest

»Casual og »athleisure« har fået et liv for sig selv. Det er ikke længere en trend, nu er det en livsstil, der er for komfortabel for forbrugere i alle aldre til, at den forsvinder lige med det samme,« udtaler Marshal Cohen, chefanalytiker hos NPD Group, som udarbejder markeds- og forbrugeranalyser.

Det er brands som det canadiske yoga-mærket Lululemon, amerikanske Under Armour og britiske Sweaty Betty, der for alvor har sat sig på markedet for athleisure. Men også de danske modevirksomheder forsøger at komme med på bølgen. Lige nu er administrerende direktør for IC Group, Mads Ryder, i Los Angeles med et designhold fra Peak Performance for at udforske den populære stil.

Mads Ryder - Til MS

»Vi er her for at få en forståelse for stilen. Dernæst skal Peak Performance have den opbakning og de ressourcer, det kræver, for at vi kan komme ind på det lukrative marked,« siger Mads Ryder, som i Californien ser stilen over alt i gadebilledet.

»Vi ser kvinder, der går rundt i det her tøj over det hele og så igen. Det handler om at være uformel men stadig være pænt påklædt. Det er den her trend med, at hvis jeg møder dig en lørdag morgen, så ved jeg ikke, om du har været til pilates eller yoga eller måske ikke nåede det men alligevel går rundt i afslappet tøj og sidder på en café og drikker kaffe. Du ser afslappet og aktiv ud,« forklarer Mads Ryder.

Amerikanernes kærlighed til den afslappede stil er gået hårdt ud over en anden darling, nemlig cowboybukser. I 2014 var salget af træningsbukser ifølge NPD Group for første gang omtrent på samme niveau som salget af jeans. Omsætningen på cowboybukser til kvinder faldt således med 8 procent.

Modeuge

Ifølge en artikel fra Bloomberg Business-magasin kæmper legendariske Levis for at tilpasse sig den nye trend. Ifølge Bloomberg er Levis' omsætning siden 1996 faldet fra 7 milliarder dollar til 4,8 milliarder dollar i dag, mens Lululemon siden grundlæggelsen i 2006 er vokset til at have en omsætning på næsten 300 millioner dollar.

Pix-Yde

Fra 2010 til 2014 er salget af træningsbukser steget med hele 62 procent på det amerikanske marked. Bath Sights, Levis' senior director for teknisk innovation, havde ifølge Bloomberg Business heller ikke set fremtidens største fjende i yogabukser.

»Jeg kan ikke engang sige ordene,« siger Bath Sights til Bloomberg Business.

Læs om Levis' kamp mod yogabukser her:

TV: Modebranchen vil nu kigge mod USA

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen