Berlingske Business

Modegigant vokser: Zalando med rekordregnskab

ZALANDO-RESULTS/
Foto:

Zalando, den internetbaserede modegigant, der også har en dansk hjemmeside, fremviser rekordregnskab for første halvdel af 2016. Både økonomisk og på kundesiden er der fremgang.

Europas største modebutik på nettet, Zalando, har i dag præsenteret halvårsregnskabet for de første seks måneder i 2016 – og for den danske milliardær Anders Holch Povlsen, der har en stor aktiepost i modegiganterne, er der god grund til at juble.

Regnskabet for tyske onlineimperie, der strækker sig fra Italien og Spanien i syd til Norge og Finland i nord, viser nemlig et rekordoverskud før skat. Driftsresultatet (EBIT) blev 93.6 millioner euro, cirka 696 millioner danske kroner. Det svarer til 5.5 procent af tøj-, sko- og tilbehørbutikkens samlede omsætning – den såkaldte EBIT-margin - og er bedre end internetbutikken på noget andet tidspunkt har præsteret.

Sammenlignet med første halvdel af 2015 viser Zalando vækst på de fleste parametre. Foruden driften og EBIT-margin er Zalando større målt på både omsætning, bruttoregnskab og i den primære drift end for samme periode sidste år.

Regnskabet viser desuden at Zalando har formået at tiltrække langt flere kunder til deres onlinebutikker. Næsten 960 millioner sidebesøg er blevet registeret, hvilket er en stigning på 19 procent sammenlignet med de første seks måneder af 2015.

Pakkepost

Årsagen til rekordregnskabet skal dog også findes i det faktum, at der er sket en stigning i antallet af ordrer på 27.5 procent sammenlignet med samme periode i 2015. Omvendt er købene dog ofte lidt mindre. Hvor gennemsnitsordren i 2015 var på 67.7€ (503 danske kroner), har den i 2015 været to procent mindre (493 danske kroner).

Jyllands-Posten har tidligere vurderet den danske Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen aktiepost i Zalando til en værdi på 4.6 milliarder danske kroner. Siden da er aktiekursen dog steget, ligesom Zalando-aktien igen i dag tager et hop op ad efter det opløftende regnskab.

zalando

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen