Berlingske Business

Modebranchen klædt af til skindet

Modebranchen klædt af til skindet - 1
Noget tyder desværre på, at der endnu er længe til lysere udsigter for modebranchen, som ellers har været vant til vækst. Foto:

Nedturen har ramt den danske modebranche hårdt. Både de små og mellemstore spillere i modebranchen må dreje nøglen om. Ingen tegn på bedring i år, lyder spådommen.

Finanskrisen har krævet store ofre i den danske modebranche. De små butikker og forhandlere har drejet nøglen om på stribe, og det har sat sine spor overalt i modebranchen.

Således er det en hårdt mærket modebranche, der om få uger slår døren op til den halvårlige modeuge, der gerne skal tiltrække tusindvis af indkøbere fra ind- og udland. Små såvel som store modehuse mærker nedgangen, og selv stærke brands, der tidligere var udset som dansk modes nye flagskibe kæmper for at overleve og for at vende kæmpe minusser til rentable forretninger.

»Branchen som helhed er ramt, det er der ingen tvivl om,« fastslår Kasper Eis, der er udviklingsdirektør i brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning.

Kunder svigter, banker strammer op
Han peger på, at mange af modevirksomhederne er fanget i, hvad han kalder en »ubehagelig sandwich«.

»Kunderne kan ikke betale, bankerne skærer i kassekreditterne og kreditforsikringsselskaberne vil ikke yde forsikring. Det betyder selvsagt, at mange er ramt på likviditeten, og flere af vores medlemmer føler, at de sidder med en regulær bankdrift, hvor de skal styre hvilke kunder, der kan betale, og hvilke der ikke kan,« forklarer han.

Det var da også netop, hvad der i sidste uge skete for modehuset Baum und Pferdgarten, der måtte gå i betalingsstandsning, efter at kunderne ikke længere kunne betale deres regninger, og bundlinjen viste et minus på næsten fem millioner kroner.

"Deprimerende"
Og noget tyder desværre på, at der endnu er længe til lysere udsigter for branchen, som ellers har været vant til vækst.

Efter at have oplevet fire år med vækstrater på fem til otte procent om året, faldt omsætningen i tøj- og skobranchen med fem procent fra 2007 til 2008, og i første halvår af 2009 har man allerede set et omsætningsfald på fem procent. Det fortæller Jens Birkemose,der er direktør i Dansk Detail, som spår, at 2009 skal være slut, før nedgang bliver til optur.

»Det er deprimerende, men desværre er der fra butikkernes side ikke noget, der tyder på, at det her er overstået endnu.«

"På blød jordbund"
Hos Dansk Textil og Beklædning ser man en anelse lysere på fremtidsudsigterne, men medgiver, at der endnu er lang vej at gå, før modebranchen vil være tilbage i til tidligere tiders guldvækst.

»Der er indikationer på, at vi efterhånden står på bunden af denne krise, men at vi fortsat befinder os på en blød jordbund, hvor det er svært at accelerere fra,« siger Kasper Eis.

Mode- og tekstilbranchen omsatte i 2008 for 36 milliarder kroner, hvoraf beklædningsdelen udgjorde 24 milliarder kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen