Berlingske Business

Modebranche: Flere danske modehuse kan gå konkurs

Copenhagen Fashion Week - Bruuns Bazaar torsdag den 9. august
Foto: Copenhagen Fashion Week - Bruuns Bazaar torsdag den 9. august. Foto:

Kunderne er vant til altid at finde modetøj på tilbud. Det presser danske modehuse, siger brancheorganisation.

København: I stedet for at svinge Dankortet i en fysisk tøjbutik og gå derfra med fyldte poser, tjekker danske kunder i dag, om skjorten, kjolen eller sweateren kan fås billigere på nettet.

Forbrugerne har vænnet sig til, at alting altid er på tilbud, og det presser de danske modehuse, siger Thomas Klausen, som er direktør i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode og Textil, DM & T.

»I dag har kunderne tjekket prisen på nettet, inden de kommer ind i butikken. Det vil sige, at der er et meget stort prispres på de danske mærker i øjeblikket«, siger Thomas Klausen.

ffd

Efter 22 år på catwalken har det danske tøjmærke Bruuns Bazaar tirsdag indgivet en konkursbegæring.

Thomas Klausen vil ikke afvise, at der kan komme flere konkurser blandt de danske modehuse.

»Vi har nok ikke set den sidste konkurs. Branchen har været igennem en omvæltning i de sidste fem år med blandt andet finanskrisen og internettets kommen.«

»32 procent af bliver nu solgt på nettet. Den omvæltning vil utvivlsom få nogle til at knække nakken, mens det er en forretningsmulighed for andre«, siger Thomas Klausen.

BANKOFCHINA-GUCCI/

Økonomisk har det været nogle hårde år for Bruuns Bazaar. Selv om modehuset ifølge pressemeddelelsen de seneste år har nedbragt "engagementet betydeligt" og havde påbegyndt en såkaldt "turn-around", var det ikke nok til at undgå konkurs.

»Denne turn-around var vi halvvejs igennem, men det har desværre ikke været muligt at sikre tilstrækkelig langsigtet finansiering til gennemførelsen af anden og sidste del af genopretningen, som ville kræve øget investering i markedsføring og salgsudvikling«, lyder det i en pressemeddelelse fra Bruuns Bazaar.

GERMANY COMPANY INFORMATION

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen