Berlingske Business

Modebosser bør indgå våbenhvile

Fashion
Striden om rettighederne til navnet »Copenhagen Fashion Week« forventes afgjort til efteråret. Her et billede fra Edith & Ellas show fra Hotel Nimb i januar under Copenhagen Fashion Week. Foto: Torkil Adsersen

Københavns modeuge har brug for én stærk stemme frem for et virvar af aktører, som hypper egne kartofler og bekriger hinanden offentligt. Det mener flere iagttagere af branchen, som opfordrer modebosser til at sænke stridsøksen.

Det skader eksporten af dansk modetøj, hvis modeugens mange aktører ikke bliver bedre til at stå sammen. Sådan lyder det fra iagttagere og aktører i modebranchen, efter at Berlingske Business har beskrevet, hvordan modeugens centrale bagmænd er havnet i en strid om, hvem der ejer navnet »Copenhagen Fashion Week«, og hvilken profil modeugen skal have i fremtiden.

Destruktivt for modeugen

Danish Fashion Institute med Eva Kruse i spidsen har sikret sig stigende indflydelse på modeugen, siden organisationen blev stiftet i 2005. Men netværksorganisationen er de seneste dage blevet beskyldt for at kapre navnet »Copenhagen Fashion Week« fra de oprindelige arrangører af modeugen og samtidig for at være for at have for kunstneriske ambitioner over godt købmandsskab. Men slagsmålet om modeugen er destruktivt og risikerer at slå alvorlige skår i det samarbejde, som burde fungere gnidningsfrit få uger op til den halvårlige modemesse i august, som skal sætte Danmark på modens verdenskort.

»Modebranchen har én chance på den globale scene, hvor Danmark umiddelbart står godt, men jo stadig er en lille spiller. Derfor skal den danske modebranche stå sammen med én stemme globalt i stedet for at kaste mudder og pleje særinteresser om, hvem der gør hvad, og hvem der lige ejer navnet,« siger Martin Roll, international brandrådgiver med bopæl i Singapore.

Drop den højskoleagtige diskussionstrang

Det er amatøragtigt, at modebranchens aktører åbent kritiserer hinanden i stedet for at tale ordentligt sammen og løse stridighederne internt.

»Det er dybt kritisabelt, men meget typisk for Danmark med vores højskoleagtige diskussionstrang, hvor alle sidder i rundkreds, og alle vil høres. Det er tydeligt, at der i modebranchen mangler en samlet målrettet stemme, som fokuserer på målet i stedet for en hel flok, som fokuserer på processen og egne interesser,« siger han.

Danmarks fremtid

Også andre maner til omtanke i den danske modebranche.

»Det ville være fint, hvis man kunne opnå, at hele branchen satte sig sammen og stoppede denne krig eller uenighed. Man behøver ikke at hænge sit beskidte vasketøj i forhaven,« siger Henrik Busch, bestyrelsesformand i House of Amber og tidligere topchef i Magasin.

»Hvad skal Danmark leve af i fremtiden? Mode og design er så absolut en mulighed, og derfor er det sindssygt vigtigt, at branchen står sammen og samarbejder i stedet for at bekrige hinanden,« siger han. Medlem af Danish Fashion Institutes bestyrelse og formand for DR Michael Christiansen ærgrer sig over uenigheden i toppen af branchen og håber, at der igen vil komme samling på tropperne.

»Modebranchen er en økonomisk forholdsvis sårbar branche. I det lys er det endnu vigtigere, at der er et stærkt sammenhold. Det er et væld af små og innovative virksomheder, som ikke tåler at blive sat tilbage af slagsmål og usikkerhed om linjen på modeugen,« siger han og håber, at branchen kan forene kræfterne trods uenighed om både modeugens linje, og hvem der har de juridiske rettigheder til navnet »Copenhagen Fashion Week«.

»Det er meget, meget vigtigt, at branchen nu står sammen, og at der bliver skabt nogle løsninger, som alle kan leve med,« siger han. Retssagen om navnet »Copenhagen Fashion Week« står mellem Dansk Mode & Textil og Danish Fashion Institute og forventes afgjort til efteråret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen