Berlingske Business

Modeboss: Jeg blev fyret

BM Niels Mikkelsen, fyret administrerende direktør i I.C. Companys.
Niels Mikkelsen, fyret administrerende direktør i I.C. Companys. Foto:

Bestyrelsen hos IC Companys har fyret topchef Niels Mikkelsen og forventer en bedre implementering af strategien.

Tålmodigheden slap op i toppen af Danmarks næststørste modevirksomhed. Troen på, at topchef Niels Mikkelsen var den rette til at styre IC Companys ud af krisen forduftede, og derfor har han modtaget en regulær fyreseddel.

"Ja, jeg blev fyret," siger Niels Mikkelsen, nu tidligere topchef hos IC Companys, til Berlingske Business.

Han oplyser, at hun nu vil bruge den næste tid til at finde ud af, hvad der skal ske. Umiddelbart har han ikke lyst at fortælle, hvad der efter hans opfattelse er gået galt i forsøget på at få IC Companys ledt ud af krisen, men han lægger ikke skjul på, at han er skuffet over bestyrelsens beslutning.

"Jeg synes, vi er lykkedes med ganske meget. Vi har omstruktureret og vi har fastlagt en klar strategi. Selvfølgelig havde jeg gerne været del af udførelsen også, men sådan går det ikke altid – det skal man være klar over, når man siger ja til et job som topchef,” udtaler Niels Mikkelsen i en pressemeddelelse fra IC Companys, der desuden fastslår, at han "udtrykker ærgrelse over ikke længere at skulle stå i spidsen for koncernen".

Niels Mikkelsen var i begyndelsen af året med til at sælge de to skrantende modemærker Jackpot og Cottonfield, som begge gav driftsunderskud, til dagligvarevirksomheden Coop. Kort efter kunne han fortælle, at det økonomisk set er gået lidt bedre i 2013 end tidligere for IC Companys. Selskabet leverede i dets regnskab for tredje kvartal i maj et driftsresultat på 79,2 mio. kroner mod 55,7 mio. kroner i samme periode sidste år og en omsætning, der voksede fra 894,8 mio. kroner til 905,6 mio. kroner.

Om fyringen af Niels Mikkelsen siger bestyrelsesformand Niels Martinsen, at den var ganske udramatisk. "Det er spørgsmål om temperament, hvornår man synes, at det er tid til en udskiftning. Vi mener, at Mads Ryder (kommende topchef, red.) vil være bedre til at implementere strategien," siger formanden til Berlingske Business.

"Niels Mikkelsen startede, da krisen kom, og han blev kastet ud i en masse omjusteringer, krisestyring, og han skulle stramme til og gøre om. Han har gjort det rigtigt godt, og vi er kommet igennem krisen på en god måde, og nu skal vi have friske øjne ind og kigge på virksomheden," siger Niels Martinusen, der afviser, at IC Companys har brug for en ny strategi for at komme videre.

"Det her handler ikke om strategi. Det handler om implementering," siger han.

IC Companys har på det seneste oplyst, at koncenren i højere grad vil satse på sine mest eksklusive mærker som Peak Performance,Tiger of Sweden og By Malene Birger. Foruden frasalget af de billigere mærker Jackpot og Cottonfield ønsker IC Companys at sælge mærket Saint Tropez, hvis den rette køber dukker op.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen