Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Minister tager rabatkuponer til revision

Minister tager rabatkuponer til revision - 1
Det lader til, at den megen kritik mod rabatkuponer får erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K) til at genoverveje, om det er en god idé at tillade rabatkuponerne herhjemme. Foto:

Erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K) genovervejer et forslag om at indføre rabatkuponer i Danmark. Den fornyede gennemgang af lovforslaget kommer efter, at både erhvervsliv og oppositionen har advaret om et kuponhelvede.

Kuponhelvede, rabatcirkus og organisatorisk kaos. Kært barn har som bekendt mange navne, men de rabatkuponer, der muligvis bliver tilladte herhjemme, har ikke fået varme ord med på vejen.

Og nu lader det til, at de mange hårde ord får erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K) til at genoverveje, om det er en god idé at tillade rabatkuponerne herhjemme.

Sagen er, at et nyt lovforslag vil gøre rabatkuponer lovlige i Danmark. Men både detailhandlen såvel som Forbrugerrådet advarer mod, at rabatkuponer, der skal klippes ud og medbringes på indkøbsturen for at få rabat på udvalgte varer, vil medføre uigennemsigtighed og være upraktisk for forbrugerne.

Fra politisk hold er der også modstand mod rabatkuponerne, og nu tager erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K) forslaget op til revision.

Erhvervs- og økonomiministeren vil ”tage initiativ til en fornyet gennemgang af direktivet og lovforslagene,” skriver ministeren i et svar til Dansk Folkepartis familie- og forbrugerordfører Rene Christensen, der har spurgt om ministeren mener, der er juridisk grundlag for at tillade kuponerne.

Ekstraregning til forbrugerne
Og det vækker glæde hos rabatkuponernes modstandere, at ministeren altså lige vil løbe juraen igennem igen.

”Vi er meget glade for, at ministeren nu vil undersøge juraen en gang til og for, at hun undersøger alle de muligheder, der er for at fastholde forbuddet mod rabatkuponer, så vi kan undgå rabatkuponcirkusset i detailhandlen,” siger Lone Rasmussen, fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Hos Socialdemokraterne er forbrugerordfører Benny Engelbrecht også tilfreds med, at rabatkuponernes danske fremtid nu bliver genovervejet.

”Jeg gætter på, at det er et udtryk for, at ministeren kan se, den klare uvilje der er mod rabatkuponer,” lyder det fra Benny Engelbrecht, der ikke er i tvivl om, at tillader man rabatkuponer i detailhandlen, vil det betyde flere udgifter til forbrugeren.

”Hvis noget komme til at koste erhvervslivet ekstra, ender den ekstraregning hos forbrugerne, og det vil utvivlsomt kræve omkostninger, at administrere de mange kuponer.”

Oppositionen og DF imod
Lovforslaget, der vil tillade de omstridte rabatkuponer herhjemme er en del af servicedirektivet, der er vedtaget i EU. Men herhjemme karambolerer forslaget med paragraffer i markedsføringsloven, der hidtil har gjort rabatkuponer ulovlige.

Noget tyder da også på at det kan blive svært at få ophævet det såkaldte specialforbud, der har holdt kuponerne uden for Danmark.

Både Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og SF er imod en ophævelse af forbuddet, og de tre partier sidder tilsammen på 93 mandater i Folketinget, hvormed de har flertal.

Erhvervs- og økonomiministeren forventes at fremlægge det endelige forslag senest den 4. februar i år, hvor det altså bliver afgjort om forbuddet mod rabatkuponerne fastholdes eller ej.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen (K).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen