Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Million-investeringer holder rutsjebane­hjulene i gang

24BUStivoli-billede.jpg
På trods af en kølig sommer har blandt andre Tivoli haft et godt år indtil videre. Arkivfoto: Torben Christensen

Efter en fremragende sommer for de fleste danske forlystelsesparker står det klart, at det går bedst for de parker, der løbende bruger mange millioner kroner på rutsjebaner, karruseller og andre nye tiltag.

Allerede inden det første Disneyland åbnede i Californien i 1955, fik Walt Disney anbefalingen fra sin økonomiske rådgiver: Hvis du skal køre en succesfuld forlystelsespark, er du nødt til løbende at investere i nye forlystelser. Ellers kommer dine kunder aldrig igen.

Meget tyder på, at det råd stadig gælder i dag. For mens de danske forlystelsesparker samlet set styrer mod et historisk godt år i forhold til besøgstal, er det tydeligt, at det går bedst for de parker, som formår at investere mange millioner kroner i nye rutsjebaner, karruseller og legepladser.

For VisitDenmark er denne tendens ikke overraskende. Ifølge Anja Hartung Sfyrla, der er brandingchef i turismeorganisationen, kræver det meget af forlystelsesparkerne, hvis de skal blive ved med at tiltrække nye gæster og få de gamle til at komme igen. Her er det en vigtig strategi, at parkerne hvert år kan tilbyde nye og anderledes oplevelser for deres gæster.

»Det handler om at skabe exceptionelle kundeoplevelser, og det gør især de parker, som formår at investere og forny sig. Parkerne skal have en form for nyhedsværdi, hvis de skal tiltrække både danske og udenlandske gæster igen og igen,« siger hun.

q

Nyhedsværdi er der masser af hos de parker, der klarer sig bedst. En af disse parker er Legoland, der med deres nye 5.000 kvadratmeter store Ninja-land investerer i alt 85 mio. kroner i blandt andet en klatrevæg, en laserlabyrint og en kørende 4D-forlystelse. Investeringen bliver den største i parkens 47 år lange historie.

VisitDenmark vurderer, at parken, som tager udgangspunkt i Legos populære Ninjago-figurer, kommer til at gøre Billund-parken endnu mere eftertragtet som turistmål.

»Ninjago-serien er enormt populær, og det er en af de mest solgte linjer, så det har helt sikkert en stor tiltrækningskraft,« siger Anja Hartung Sfyrla.

Foruden Legolands Ninja-investering har virksomheden også i løbet af de to seneste regnskabsår postet masser af penge i parken. I 2013 investerede Legoland således 49 mio. kroner i materielle aktiver, mens det i 2014 blev til 64 mio. kroner. Til sammenligning omsatte selskabet i 2013 for 577 mio. kroner, hvor resultatet efter Skat endte på 95 mio. kroner. I 2014 omsatte de for 634 mio. kroner, og resultatet efter skat landede på 101 mio. kroner. Det svarer til en stigning i det endelige resultat efter skat på seks pct.

Knap 150 kilometer nordøst for Billund kan effekten af investeringer i forlystelser også tydeligt mærkes. Her har Nordens største sommerland, Djurs Sommerland, nemlig siden 2008 brugt over 300 mio. kroner på blandt andet et bondegårdsland og en række andre forlystelser, hvoraf den ene, Piraten, er Danmarks længste og hurtigste rutsjebane. Disse nye tiltag er alle medvirkende til, at parken på Djursland ser ud til at få flere besøgende i 2015 end nogensinde før. Det mener i hvert fald selskabets administrerende direktør, Henrik B. Nielsen.

»Som det ser ud nu, tyder alt på, at vi slår besøgsrekorden fra 2013, og med en stor nyhed til Halloween håber vi på at nå et antal gæster, der svarer til en vækst på omkring 50 pct., siden vi byggede Piraten i 2008,« forklarer han.

kinesiske turister

Danmarks mest velbesøgte forlystelsespark, Tivoli i København, har som sine jyske konkurrenter også fokus på konstant at forny sig. I 2013 investerede de således 105 mio. kroner i materielle aktiver, mens det i 2014 blev til 85 mio. kroner.

Men hvor Legoland og Djurs Sommerland smider store summer efter nye forlystelser, har Tivoli sit fokus et andet sted. Med sin placering midt i København har Tivoli begrænset plads til at udvide, ligesom de skal opfylde en lang række miljøkrav fra Københavns Kommune. Derfor er det ikke så ligetil for den 172 år gamle forlystelsespark at investere i nye, store rutsjebaner, hvilket betyder, at Tivoli bruger penge på at gøre parken bedre på andre måder.

»Vi investerer i høj grad i vores medarbejdere, så vi har et højt serviceniveau, vores gæster får en god oplevelse i haven og kommer igen. En forlystelsespark kan investere 80 eller 100 mio. kroner i en forlystelse, men hvis du kun møder medarbejdere, der er ligeglade med dig, går du derfra med en dårlig oplevelse,« siger Lars Liebst, der er administrerende direktør i Tivoli.

Foruden god kundeservice peger Lars Liebst også på Tivolis årskort, teaterforestillinger og fredagskoncerter som afgørende grunde til, at den ikoniske park fortsat bliver besøgt af flere millioner gæster hvert år.

22BUS20150717-162741-2.jpg

Anderledes sløjt står det til i det engang så populære BonBon-Land, hvor 1990ernes storhedstid synes langt væk. Mens vilde planter slynger sig rundt om rutsjebanernes metalskeletter, og malingen på de karakteris­tiske BonBon-bygninger så småt skaller af, bløder regnskabet hos den sydsjællandske forlystelsespark. I 2014 præsenterede selskabet således et resultat efter Skat på -11 mio. kroner.

Både i 2009 og i 2012 forsøgte BonBon-Land sig med investeringer i nye forlystelser, men ifølge Niels Feerup, der i februar trådte til som administrerende direktør i firmaet, nytter det ikke at investere i nye forlystelser, hvis resten af parken står og forfalder.

»Vi har ikke fulgt godt nok med, og det er vi så i gang med at forbedre nu. Det drejer sig om basisting som vedligeholdelse, hvor vi ikke været stærke nok, og det har gjort, at gæsterne har valgt os fra. Det er ikke nok at investere i nyt. Der er andre ting, som skal være på plads først,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen