Berlingske Business

Milliardtab på Den Blå Avis

Den Blå Avis
Blå Avis ejer Karsten Ree (tv) og Jacob Fonnesbech Aqraou (th) fra eBay holder mandag den 6. oktober 2008 pressemøde om salget af avisen til eBay. Foto:

Karsten Rees livsværk har givet den nye ejer, amerikanske eBay, et økonomisk blåt øje.

Den nye amerikanske ejer af Den Blå Avis og Bilbasen, eBay, har nedskrevet virksomhederne med voldsomme 1,3 milliarder kroner - mere end halvdelen af de 2,1 milliard kroner, som eBay betalte Karsten Ree for virksomhederne tilbage i 2008.

Det skriver Jyllands-Posten, som ikke har fået eBay til at uddybe den voldsomme nedskrivning.

»Vi forbliver dedikerede til den danske forretning og fortsætter med vores investeringer for at sikre dens fortsatte succes,« skriver adm. direktør for eBay Danmark Morten Heuning i en mail til aivsen.

Karsten Ree solgte Den Blå Avis og Bilbasen efter en længere belejring af den amerikanske nethandel-koncern. De to virksomheder gav i 2012 et overskud på 35 millioner kroner mod knap 100 millioner kroner i 2008, da de blev overtaget.

Den tidligere ejer har ikke noget bud på årsagen til nedturen for hans tidligere virksomheder, men han undrer sig.

»Jeg kan bare konstatere, at jeg ikke forstår, hvad der foregår. Der har jo været en svingdør ud af virksomheden. EBay ville noget andet, end vi ville. De har deres egen opskrift på tingene, og den er hård og brutal. Når de betaler en høj pris for en vare, vil de gerne se et afkast, og det har jeg selvfølgelig fuld forståelse for. Men derfra og så til at skille det hele ad - sådan som jeg fornemmer, at det er foregået - er der et stykke,« siger Karsten Ree til avisen.

Ebay har datterselskaber i 40 lande og hovedsæde i San Jose i Californien. 
 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen