Berlingske Business
10:08Handelsbanken hæver Novo-kursmål forud for stor eksamen

Mildt vejr og Black Friday tog toppen af julehandlen

Julegaveindkøbs-a
Julehandel. Travlhed og julestemning på Strøget i København. Foto:

Detailsalget tog et dyk i forhold til november måned, og meget tyder på, at det milde vejr og Black Friday er årsagen.

De fleste danskere vil givetvis nævne december som en af årets dyreste måneder, men alligevel faldt detailsalget i december sidste år for første gang i syv måneder. Detailsalgsindekset fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget faldt 0,8 pct. fra november til december, når man korrigerer for prisudvikling og sæsonudsving.

Om faldet skyldes de milde temperaturer, der prægede vejret op gennem efteråret og starten af vinteren, eller om det var Black Friday, som tog toppen af julesalget, vides ikke, men begge er gode bud, mener flere økonomer. Hos Danmarks Statistik forklarer man, at faldet netop skyldes, at færre vinterfrakker og støvler er blevet langet over disken. Salget af tøj og sko, der fylder 10 pct af indekset, faldt nemlig 4,8 pct. i december.

Julegavein

Økonom i Dansk Erhverv Jens Uhrskov Hjarsbech vurderer, at Black Friday også kan have betydning for faldet.

»Dagens tal tyder på, at handelsfænomenet Black Friday betød et lavere salg i december. Derudover ser den varme december måned ud til at have fået forbrugerne til at vente med at købe vintertøjet. Når der ikke korrigeres for sæsonudsving, var december måneds detailsalg stadig 24,1 pct. højere end årets månedsgennemsnit. Men julesalget i 2015 endte alligevel med at skuffe,« siger han.

Konkurrencen fra udenlandske netbutikker tager til og udfordrer de danske butikker, samtidig med at det sender en del af danskernes forbrug ud af landet, forklarer Jens Uhrskov Hjarsbech. Danmarks Statistiks detailhandelsindeks dækker ikke e-handel i udenlandske netbutikker, og en del af nethandlen i danske butikker fanges heller ikke af opgørelsen. Derfor er detailhandelsindekset ikke en entydig opgørelse af det private forbrug.

xcx

Cheføkonom i Nordea Helge J. Pedersen mener også, at tilbagegangen skal ses i lyset af Black Friday.

»Det er et nyt fænomen herhjemme og som den normale sæsonkorrektion derfor ikke tager højde for endnu. Det kan betyde, at detailsalget i december blev lavere end ellers, fordi en større del af julehandlen nu foretages på baggrund af november-tilbuddene,« siger han.

Trods faldet i forhold til november måned, lukkede detailsalget for 2015 op det højeste december-niveau siden 2011. Julesalget var dermed det bedste i fire år. Der er dog stadig et stykke op til toppen for detailsalget i 2007. Her var detailsalget 11 pct. højere end i december 2015.

pix-julegaver


Jyske Banks seniorøkonom Niels Rønholt mener, at danskernes generelt stigende forbruglyst skyldes lavere renter, lav inflation og fremgangen på boligmarkedet i 2015.

»Når det er sagt, er vi fortsat et godt stykke fra et buldrende forbrugsopsving. Og opsparingslysten er bestemt ikke forsvundet endnu. De meget lave renter betyder bare, at mange godt kan skrue lidt op for forbruget og spare op samtidig,« siger han.

21BUSPix1-diamanter-155039.jpg

Han mener,usikkerheden på de finansielle markeder ikke er til at komme uden om, men at aktiemarkederne har overreageret på de lavere oliepriser.

»Vi skal som bekendt ikke længere tilbage end til 2008 for at finde et førsteklasseseksempel på, at problemer på de finansielle markeder kan få effekter ude i butikkerne på gågaden,« siger Niels Rønholt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen