Berlingske Business

Mere end hver fjerde restaurant er konkurstruet

SOUTHKOREA-CHICKEN/
Foto:

28 procent af de danske restauranter er i så alvorlige økonomiske problemer, at en lukning truer.

Det er svært at drive restaurant eller café i Danmark. I hvert fald må mange restaurantejere herhjemme reelt have penge med på arbejde, fordi de har problemer med at få forretningen til at løbe rundt.

En undersøgelse af 1373 restaurationsvirksomheder, som revisionsfirmaet Deloitte har foretaget, viser at 28 procent af restauranterne er så dårligt kørende, at de er i fare for at lukke.

»Typisk truer konkursen, hvis man har en lav soliditet koblet med et lavt indkast af den investerede kapital - eller sagt på almindeligt dansk, at man har svært ved at tjene penge samtidig med, at bankbogen er tom.«

»Det er den virkelighed, der har ramt hver fjerde restaurantejer. Det kan være en meget svær udvikling at vende,« siger Claus Jorch Andersen, der er partner i Deloitte.

Billede

Generelt er det gennemsnitlige overskud pr. ansat i branchen faldet fra 12.000 kroner i 2014 til 8400 kroner sidste år.

Det er gået hårdest ud over byer som København og Aarhus, og det har Claus Jorch Andersen en mulig forklaring på.

»Restauranterne og caféerne skal jo ikke bare konkurrere indbyrdes med hinanden. De skal også konkurrere med fastfood, madboder og convenience-mad fra supermarkederne.«

»Særligt i de store byer betyder det, at forbrugerne har utroligt mange valgmuligheder« siger han.

Tip on a restaurant table

Ifølge undersøgelsen er det kun 44 procent af virksomhederne, der har genereret stabile overskud over de seneste tre år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen