Berlingske Business

Medarbejdere på populære restauranter arbejder uden overenskomst

Madklubben
Anders Aagaard er manden bag Madklubben, som under finanskrisen er blevet et af Københavns mest magtfulde restaurantimperier. Men mange af de ansatte i kæden arbejder uden overenskomst. Foto:

På spisesteder som Madklubben, Cofoco, Sticks’n'Sushi eller Halifax er medarbejderne ikke beskyttet af en overenskomst. Det er typisk restaurationsbranchen, lyder det fra en ekspert.

3 retter for 250 kroner.

Det er de seneste år blevet meget mere tilgængeligt at gå ud at spise, og det er særligt, fordi man på de mange restauranter ejet af den samme person, de såkaldte serie- eller kæderestauranter, tilbyder restaurantoplevelser i den billigere ende.

Men på de kendte spisesteder som Madklubben, Cofoco, Sticks’n'Sushi eller Halifax arbejder de ansatte ikke under en overenskomst, skriver Politiken, som har foretaget en gennemgang af de mest kendte serierestauranter, som sammenlagt omfatter 79 spisesteder.

Gennemgangen viste, at kun fire af dem har overenskomst.

Henrik Lambrecht Lund, som er lektor ved Roskilde Universitet med fokus på arbejdsmarkedet, siger til avisen, at det typisk for restaurationsbranchen.

»Mange inden for området er på gennemtræk, og det er ikke en livskarriere for dem. Derfor kræver de ikke ordnede arbejdsvilkår, og det gør det vanskeligt for fagforeningerne at få en overenskomst med kæderne,« siger han til Politiken.

Et af de klassiske argumenter i restaurationsbranchen for ikke at tegne overenskomst med fagforeningerne har tidligere været, at det ikke er muligt at drive en succesfuld restaurant i Danmark til danske lønninger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen