Berlingske Business

McDonald's holder krisen fra døren

McDonaldsHolstebro_Business
McDonald's i Holstebro har 1. januar den travleste dag hele året. På globalt plan kom burgerkæden overraskende godt ud af fjerde kvartal. Foto:

Verdens største burger- og fastfoodkæde kom ud af fjerde kvartal med en lille vækst, hvor analytikerne havde frygtet tilbagegang.

Væksten i McDonald's var i sidste kvartal i 2012 på 0,1 pct. på det sammenlignelige salg. Analytikerne havde ventet en negativ vækst på 0,3 pct., oplyser Bloomberg.

Samlet omsatte kæden for 6,95 mia. dollar i fjerde kvartal, hvor analytikerne ifølge Bloombergs estimater kun havde ventet 6,90 mia. dollar i omsætning. EPS - indtjening per aktie - endte på 1,38 dollar, hvor analytikernes forventninger lå på mere moderate 1,33 dollar per aktie.

McDonalds-koncernen regner desuden med at investere 3,2 mia. dollar i løbet af 2013 - penge, der skal spenderes på åbningen af 1.500-1.600 nye restauranter.

I USA landede det sammenlignelige salg en vækst på 0,3 pct, hvor analytikerne havde regnet med en negativ vækst på 0,5 pct.

I Europa var entusiasmen for Big Mac'en og dens følgesvende imidlertid dalet, og det sammenlignelige salg faldt 0,6 pct. Analytikerne havde forudset et fald på 1,1 procent.

I december måned var salget uændret på verdensplan i forholdt til året før, mens analytikerne havde regnet med et fald på 1,2 pct.

Samlet for 2012 kom McDonalds desuden i mål med en salgsvækst på 3,1 pct. og en samlet omsætning for året på 27,6 mia. dollar. Driftsresultatet landede på 8,6 mia. dollar og bundlinjen viste et overskud på 5,5 mia. dollar.

I løbet af 2012 har McDonalds desuden tilbagebetalt 5,5 mia. dollar til aktionærerne via tilbagekøb og udbyttebetalinger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen