Berlingske Business

McDonalds-ansatte i oprør over lønnen

pix-Mcdonald's
Overskrift
McDonald's-medarbejdere protesterer og kræver 15 dollars i timen. Foto:
 

Flere hundrede McDonalds-medarbejdere var mødt op foran fastfood-kædens hovedkvarter i Illinois til det årlige aktionærmøde. De vil have mere i løn og kræver, at timelønnen skal hæves fra de nuværende ni dollars i timen til 15 dollars.

Aktionærerne i fastfood-kæden med det karakteristiske rød-gule logo måtte på vej ind til det årlige aktionær-møde passere en hel flok ansatte, der var mødt op med bannere og skilte, der udtrykte utilfredshed med nogle af de ugentlige lønninger, som de hamburger-vendende ansatte modtager.

De protesterer også mod det store spænd, der er imellem ledelsens lønninger og de restaurantansattes.

06BUSMCDONALDS-chef-Steve.jpg

Mødet blandt aktionærerne er det første, siden nuværende topchef, Steve Easterbrook, 1. marts satte sig i chefstolen. Han kæmper med at vende skuden og bringe fastfood-kæden tilbage til fordums styrke. Sidste år oplevede McDonalds en tilbagegang i regnskabet, og de kunne se kunderne gå ind til konkurrenterne for at sætte tænderne i saftige cheeseburgers i stedet.

På mødet måtte topchefen blandt andet stå til måls for nogle af aktionærernes ønske om servering af sundere mad på kædens restauranter samt større opmærksomhed på, hvilke spor den store produktion af kød efterlader i miljøet.

billede mcdonalds

Steve Easterbrook selv udtrykte stor tilfredshed med, at kæden har øget lønningerne for de ca. 90.000 ansatte i de restauranter, kæden selv driver, mens han understregede, at det er op til de enkelte franchisetagere at fastlægge lønningerne hos de øvrige ca. 660.000 medarbejdere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen