Berlingske Business

Mavepuster fra Weber-grillen

eafasf
Weber grill, kuglegrill, grill-mad Foto:

Underskud hos grillgiganten Weber skyldes ekstraordinære omkostninger på grund af valutaudsving og reorganisering.

Den populære Weber-grill har i flere år kastet solide overskud af sig, men nu dykker Webers bundlinje fra stort plus til minus, skriver Børsen.

Bundlinjen viste således et plus på 45,4 millioner kroner i 2013/14. Det tal er forvandlet til et minus på 1,9 millioner kroner i det seneste regnskab.

Samtidig blev driftsindtjeningen tæt på halveret og landede på 35,2 millioner kroner mod 61 millioner kroner i 2013/14.

Administrerende direktør i Webers nordiske datterselskab Henrik Nøhr skriver i en email til Børsen:

»Som det fremgår af årsrapporten, skyldes underskuddet i regnskabsåret 2015 udelukkende ekstraordinære omkostninger i form af valutaudsving og reorganisering. Vi kommer ud med et tilfredsstillende overskud på driften, så den daglige forretning udvikler sig både positivt og helt i tråd med vores forventninger og planer.«

Omkostningerne ved valutaudsvingene er ifølge ledelsesberetning især knyttet til udsving i den norske krone.

Weber har ifølge Børsen ikke ønsket at kommentere, hvad reorganisering dækker over, men oplyser, at det er enkeltstående omkostninger, der kun berører det pågældende regnskabsår.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen