Berlingske Business

Matas vil digitalisere sig til vækst

Terje List Matas
Overskrift
Terje List, topchef i Matas, Foto:
 

Matas-direktør Terje List mener, at butikkens fremtidige vækst afhænger af, om de formår at kombinere de fysiske butikker med digitaliseringen.

Efter et solidt regnskab, som blev offentliggjort tidligere i dag, er Matas-direktør Terje List fortrøstningsfuld i forhold til de næste år.

Han mener dog, at det helt centrale for fremtidig vækst er, om butikskæden formår at skabe en optimal blanding mellem det digitale og de fysiske butikker.

»Det er dem, der formår at integrere det digitale element i købsoplevelsen, som vil få de bedste resultater fremadrettet,« siger Terje List.

Matas forventer en årlig omsætning på i underkanten af 3,5 milliarder, og man havde et overskud i tredje kvartal på 196 millioner. Det er et lidt større overskud, end analytikerne havde regnet med, men væksten var ikke så høj som samme periode i 2013.

Matas regnskab

Terje List mener allerede, at man har lidt af et guldæg i Matas' kundeklub, ClubM, som har rundet de 1,5 millioner medlemmer. Det er en stor del af danskerne, der ser værdi i Matas' fordelsklub, og ClubM giver også mulighed for at Matas kan give kunderne meget bedre oplevelse én-til-én.

»Vores kundeklub giver os jo tæt dialog med vores kunder, og vi kan måle deres købsadfærd. Det er ikke et mål at få flere medlemmer. Vi skal i stedet give en endnu bedre oplevelse for de medlemmer, vi allerede har,« siger han.

De stribede fra Matas bliver flere

Club Matas bliver sammen med konceptet 'connected retail' helt centralt for Matas' digitalisering. Terje List vil have, at netbutikker og levering til døren ikke betyder, man skal gå glip af den personlige betjening og fysiske butikker.

»Man skal kunne gå ind i selv den mindste Matas-butik, som ikke har det største sortiment, og få de samme varer som i større butikker. Så kan man få leveret varen til døren eller butikken, uden at man mister den fysiske hjælp fra vores butikker,« siger Terje List.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen